كتاب تاريخ الكنيسة في القرن الرابع الميلادي ( اشخاص مباركين بارزين ، واحدهم كان اشوريا )
اخيقر يوخنا يعتبر كتاب تاريخ الكنيسة ، تاليف يوسابيوس القيصري ، ابو التاريخ الكنسي، (توفي سنة ٣٤٠ )م ،من اهم واشهر الكتب التي تزودنا بالاحداث التي رافقت الكنيسة منذ قرونها الاولى وبذلك يعد هذا الكتاب مرجعا تاريخيا مهما لا يمكن الاستغناء عنه عند الحديث عن بدايات الكنيسة والمشاكل التي احاطت بها
ووجدنا بما يثبت بجلاء ووضوح تام بان الاشوريين كان لهم دور روحي كبير في الجدالات او الحوارات الفكرية التي كانت تحدث بين اقطاب الرجال الروحانيين في ذلك الزمان ومن مختلف الدول ،
حيث نجد انه قد ذكر ، الاشوري ، ضمن الاشخاص المباركين البارزين الذين التقى بهم
وهذا هو النص :
(
( جاء في الفصل الحادي عشر من ( كتاب تاريخ الكنيسة ،تاليف يوسابيوس القيصري ،تعريب القمص مرقس داود ،مكتبة المحبة )صفحة ٢١٨
( ليس هذا الموءلف كتابا كتب لمجرد التظاهر ، ولكن ملاحظاتي قد ادخرت لزمن الشيخوخة خشية النسيان ، هي صورة لم تمسها يد الفنان ، وهي مجرد تسجيل بسيط غير مزوق للكلمات القوية الحية التي كان لي حظ سماعها ، وتصوير لاشخاص مباركين بارزين ،
ومن بين هوءلاء ذلك الايوني ، الذي كان في اليونان ، واخر في اليونان العظمى ، ، احدهما من سوريا الوسطى ، والاخر من مصر ، كان هناك اخران
في الشرق ، احدهما اشوري
والاخر عبراني في فلسطين ، وعندما ، قابلت هذا الاخير ، وكان في الواقع هو الاول بالنسبة لمقدرته بعد ان تصيدته من مخبءه في مصر ، وجدت راحة عظمى ) انتهى الاقتباس
وهذا دليل تاريخي اخر على تواصل الاشوريون عبر القرون والى يومنا هذا حيث ان هذا الاثبات يشكل صفعة قوية لكل الحاقدون على الاشوريين والذين دفعهم الحقد الى الطعن بالوجود القومي الاشوري
ملاحظة ، اشكر الباحث الاشوري فرانك كوركيس على ايجاده هذا النص من الكتاب باللغة الانكليزية ، وبدوري وجدت الكتاب مترجما الى اللغة العربية
وللمزيد من الايضاحات حول الكتاب واهميته اترك القاري الكريم مع بضعة نصوص ادناه
ونبدا بالتعريف حول بشخصية الموءلف ، حيث نقرا الاتي
EUSEBIUS OF CAESAREA
يبدأ العصر الذهبي للأدب الآبائي بكتابات باهرة لأبى التاريخ الكنسي يوسابيوس بامفيليوس Eusebius Pamphili اسقف قيصرية فلسطين، وهو مؤرخ ومجادل في نفس الوقت، وشخصية هامة في تاريخ الأريوسية في أيامه، وواحد من اخر المدافعين، ويقدم لنا صورة عن المتغيرات الجذرية التي حدثت في أيامه في تاريخ العالم بأمانة كاملة أكثر من أي مؤرخ آخر
وهكذا دخل يوسابيوس في تاريخ آباء الكنيسة باسم "يوسابيوس بامفيليوس" وما زال يوجد مخطوط قديم من نسخة الكتاب المقدس التي أعدها بامفيليوس ويوسابيوس معاً.
واستلم يوسابيوس عن معلمه تكريم أوريجانوس تكريماً عميقاً، وانشغل بتراثه الأدبي حتى يزيد من شهرة هذا العلامة السكندري، وبدأ في إصدار مجموعة مراسلاته، الأمر الذي ساعد على عدم ضياع هذا التراث أو تشتته
https://st-takla.org/books/fr-athnasius-fahmy/yousabios/caesarea.htmlوحول النص الذي ذكر فيه الاشوري باللغة الانكليزية ،
نقرا ، one of them , an Assyrian
Chapter 11. Clement of Alexandria.
1. At this time Clement, being trained with him in the divine Scriptures at Alexandria, became well known. He had the same name as the one who anciently was at the head of the Roman church, and who was a disciple of the apostles.
2. In his Hypotyposes he speaks of Pantænus by name as his teacher. It seems to me that he alludes to the same person also in the first book of his Stromata, when, referring to the more conspicuous of the successors of the apostles whom he had met, he says:
3. This work is not a writing artfully constructed for display; but my notes are stored up for old age, as a remedy against forgetfulness; an image without art, and a rough sketch of those powerful and animated words which it was my privilege to hear, as well as of blessed and truly remarkable men.
4. Of these the one — the Ionian — was in Greece, the other in Magna Græcia; the one of them was from Cœle-Syria, the other from Egypt. There were others in the East, one of them an Assyrian, the other a Hebrew in Palestine. B
ut when I met with the last, — in ability truly he was first — having hunted him out in his concealment in Egypt, I found rest.
5. These men, preserving the true tradition of the blessed doctrine, directly from the holy apostles, Peter and James and John and Paul, the son receiving it from the father (but few were like the fathers), have come by God's will even to us to deposit those ancestral and apostolic seeds
http://www.newadvent.org/fathers/250105.htmLibrary Recommendation Form
ثانيا
Standard Article
Clement of Alexandria (c.160–215)
• Steven R. Harmon
Book Title
The Encyclopedia of Christian Civilization
Abstract
As Titus Flavius Clemens wrote little about his life, his biography is dependent on sources written centuries after his death and conjectures on the basis of hints in his own writings. In his sole autobiographical comment he mentioned briefly the Christian teachers with whom he had studied: an Ionian Greek, a Syrian, an Egyptian, an Assyrian, a Palestinian Jew (probably a Jewish Christian), and finally, “the true Sicilian bee” in Egypt whom Clement considered his most influential teacher. While Clement did not name these teachers, the “Sicilian bee” was in all likelihood Pantaenus, regarded as the founder of the Christian catechetical school in Alexandria.
Keywords:
• clement of Alexandria (c.160–215);clement, the only witness to texts quoted;adult convert, ordained presbyter, church of Alexandria;ecclesiastical history, of eusebius of caesarea;Jerome's lives of illustrious men;exhortation to the Greeks, the tutor, and the stromata
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/9780470670606.wbecc0319/abstract an Assyrian