Nominera

Vill du ta emot eller känner du någon som du tycker är värd priset?
Sista nomineringsdag 26 juni 2023.

Årets Unga Pionjär

Utmärkelsen delas ut till en entreprenör som är maximalt 32 år gammal. För denna kategori räcker det att entreprenörer har minst en (1) förälder med utländsk bakgrund.
Företaget ska uppvisa att det har tillväxtpotential och varit verksamt i minst två (2) år.
Nominerad måste vara grundare av verksamhet, inneha en ledande position i företag och vara en av de 5 största ägarna.

Årets Pionjär

Utmärkelsen delas ut till en företagare med utländsk bakgrund (första generationens invandrare). Företaget ska ha varit verksamt i minst fem (5) år och uppvisa en kontinuerlig tillväxt. Företaget ska minst ha 10 anställda på heltid. Verksamhet ska bedrivas i hela landet och/eller internationellt.
Den nominerade ska vara en av grundarna, inneha en ledande position och kunna utöva betydande ägarinflytande.

Årets Nystart

Utmärkelsen delas ut till en företagare med utländsk bakgrund (första generationens invandrare), som inom kort tid efter ankomsten till Sverige valt att starta ett företag.
Företaget ska ha varit verksamt i minst två (2) år och grundare ska uppvisa marknadsmässiga löneuttag samt att eventuella vinster återinvesterats i verksamheten.
Gällande inflytande gäller samma krav som för Årets Unga Pionjär.

Testimonials

Innan priset trodde folk att jag var galen med min vision om att förändra en hel vinkultur – men efter erkännandet har jag fått förtroende att utveckla mitt företag på en helt ny nivå. Socialt och kvinnligt företagande är inte alltid lika högt värderat, men detta gav mig möjligheten att bli sedd som framgångsrik entreprenör – och det öppnade en helt ny resa med nya utmärkelser och framgångar.

Moa Gurbuzer

Årets pionjär 2016, Oddbird AB

Jag är otroligt hedrad och tacksam över att få priset som Årets Pionjär. Det är ett fantastiskt pris som lyfter fram entreprenörer och är en viktig kraft i förändringen mot ett mer diversifierat näringsliv.

Susanne Najafi

Årets pionjär 2019, Backingminds

Att stå på Bernadotte bibliotek i slottet, efter en lång resa som flykting, och prisas av H.M. Konungen visar alla som har samma bakgrund att det är möjligt att följa sina drömmar och bidra till Sveriges utveckling.

Imad Elabdala

Founder & CEO, Kidnovation AB

Prisutdelning 2019

Priser till Årets Nybyggare skedde i Bernadotte biblioteket, Stockholm slott, i närvaro av H.M. Konung Carl XVI Gustaf.

Pristagare 2019

F.v. Ahmed Ablah, Halmstad Stenhuggeri, Susanne Najafi, BackingMinds, H.M. Konungen, Noel Abdayem, The Humble co och Sam Manaberi, Trine.

Samtal med H.M. Konungen

H.M. Konungens enskilda samtal med pristagarna 2019.

Share This