Ankawa.Com Forum
februari 14, 2012, 05:13:12 pm *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Dags att sluta går vilse  (läst 696 gånger)
Noor Helawi
Global Moderator
Newbie
Kön: Kvinna
Antal inlägg: 12

Visa profil
« skrivet: maj 21, 2009, 01:54:54 pm »

Dags att sluta går vilse

Vi ställs här varje dag inför nya utmaningar där vi hela tiden måste fatta nya beslut för vår vardag, tänka förnuftigt och kämpa för en bättre framtid. Ibland lyckas vi med det vi gör och åstadkommer det resultat vi har förväntat oss och ibland blir det helt tvärtom och omvandlas det vi gör till ett misslyckande försök med stort frågetecken i vår tillvaro. Många gånger händer att vi inte vill ta ansvar och vid konsekvenserna påstår vi oss vara fria från skuld och börjar istället skylla på kompisar, föräldrar, samhället och även på staten. Jag undrar om det inte är dags nu för oss att vakna från vår primitiva sömn, försöka ta tag i problem och pusha oss framåt lite?

Tyvärr hittar jag många gånger nyheter på tidningar som gör mig besviken, hopplös och arg. Till slut vet man inte var och hur man ska börja för att lyfta fram sin kulturella identitet och visa andra och omvärlden vad man har och vad man står för. Man vet inte heller längre hur man ska gå tillväga för att måla upp en bättre bild av oss och av vårt folk: Assyrier Kaldéer och Syrianer, än den skröpliga bilden som successivt har speglats ut utav någras otänkbara och hänsynslösa handlingar.

Dessvärre har det kalla klimatet här omvandlat några av oss till principslösa och åsiktsfattiga individer. Vi blundar för det som vi inte vill se för det gör ont att erkänna att vissa inom vårt folk idag har blivit kriminella personer som stjäl, eldar upp föremål, smugglar, utför illegala handlingar och även våldtar.

Att uttrycka sina beklagelser och vara besviken på någras gärningar förbättrar inte den situationen vi upplever idag. Vi får höra alltför många gånger av några enskilda att vi inte längre är välkomna här, att vi ska åka tillbaka till hemlandet och att vi inte gör någon nytta i Sverige. Jag kan hålla faktiska med sådana uttalanden, för jag menar om vi verkligen kommit hit för att fortsätta med vår sömn så det är lika bra att åka tillbaka, vi kan fortsätta och sova där istället. Om vi inte bestämmer oss att förändra vår situation och måla upp vår riktiga bild så att alla kan se den, varför finns vi? Varför lever vi här? Varför vågar vi inte prata om vår kultur och vår tradition och dela med oss det goda som vi bär på? Räcker det inte så att vi alla blir anklagade för de hemska gärningar som vissa utför? Varför blir våra ungdomar kriminella istället för att välja att gå en helt annan väg som ger mycket bättre resultat? Nu är det dags att sluta går vilse! Istället ska vi utveckla oss framåt och förändra den bilden som vissa har skapat.

För att knyta an, förstärka vår syn på oss själva och förbättra folkets uppfattning om oss ska vi försöka här tillsammans anstränga oss för att förmedla vår riktiga bild. Den bild som kommer att lyfta fram vår kultur, vår historia och vår ursprungliga identitet som präglas av de mäktiga gärningar och de allra mäktigaste civilisationer som våra förfäder har konstruerat redan i Mesopotamien under långa epoker.

Min förhoppning är att denna webbsida ska uppfylla denna funktion och belysa vårt sätt att leva för båda svenska samhället och för vårt folk; Assyrier Kaldéer och Syrianer, så att alla blir mer bekanta med det. Ytterligare ska denna webbsida förmedla nyheter om vårt folk, hjälpa folk att dela åsikter och erfarenheter med varandra. Jag personligen tror på uttrycket ”ingen kan göra allt, men alla kan göra något” och har förtroende på att detta projekt kommer att stimulera dagens ungdomar om att samarbeta med varandra och med andra så att kontaktnätet utvidgas mellan alla och integrationen kan åstadkoms på ett bättre sätt. Slutligen, istället för att hamna vilse på sluten väg, ska vi tillsammans försöka rätta till problem, motgångar och vägleda varandra till en annan väg med bättre och lovande möjligheter.

Jag tror på oss och på det vi gör!

Noor Helawi
noor@ankawa.com
Loggat

Alan
Gäst
« Svara #1 skrivet: maj 26, 2009, 07:31:31 pm »

Hej där,

Bra framsteg från Ankawa.com att starta den svenska versionen, vi har en hel del läsare från Sverige och därför kommer denna sida säkert att lyckas!

Håller med Noor...
Det här har jag länge tänkt på! Vi bör först förebygga sådana problem innan vi börjar skryta om vilka vi är. Å andra sidan måste man tänka på varför "vissa" har hamnat på fel spår!? Utanförskap kanske?

Tack & lycka till
/Alan Shamoun
Loggat
Sasan Jamil Haloya
Global Moderator
Jr. Member
Kön: Man
Antal inlägg: 68

Sasan_8@hotmail.com
Visa profil E-post
« Svara #2 skrivet: maj 26, 2009, 10:24:06 pm »

Håller med dig Shwawa Leende (smiley) men samtidigt tycker jag att det är viktigt att vara stolt över sina rötter, för att egentligen så krävs det envishet och stolthet för att föra vårat arv vidare (och detta gäller även utanförskapet, återkommer till det). Dock måste man ta tag i dessa problem som skapar konflikter just mellan oss, det är någon slags rivalitet i allt verkar det som.

Utanförskapet tror jag har med sina personliga värderingar att göra och där kommer stoltheten in i bilden, för är vi stolta så är vi även pålästa om vår historia, då kan jag som person kanske ändra värderingarna hos någon som har hamnat på fel spår.

Det är trotts allt vår historia som håller oss intakt, vi har makten att påverka våra barn och framtiden, men inte det som har skett, med andra ord optimism är en viktig del i detta.

Kul att vi har fått aktivitet här nu Leende (smiley)

Må väl.
Sasan J. Haloya
Loggat

Sasan J. Haloya
Sasan@ankawa.com
Alan
Gäst
« Svara #3 skrivet: maj 26, 2009, 11:39:49 pm »

Hej hej min granne,

Verkligen, ser fram emot att se andras inlägg i framtiden.

Ska inte säga alla, men de flesta (oavsett etnicitet, religion, ras eller nationalitet) är stolta över sin ursprung och sig själva.

Det finns olika anledningar till utanförskap, den ena är den du nämnde "stolthet" men det finns väl andra också!?

Så min vän, man blir inte brottsling om man är påläst som du nämner i ditt inlägg, utan man kan vara förebild för andra.

Vi får jobba på med att locka in fler besökare till sidan/forumet!

Vänliga häslningar
Loggat
Noor Helawi
Global Moderator
Newbie

Visa profil
« Svara #4 skrivet: maj 27, 2009, 09:21:09 am »

Hej Alan och Sasan  Leende (smiley)

Tack för era inlägg, kul att ni är aktiva och orkar kommentera  Glad

Först vill jag bara klargöra att jag inte menade att vi inte ska vara stolta över vårt ursprung utan tvärtom trots att vissas skamliga handlingar gör att vi allesammans, alltså hela folkgruppen, blir anklagade för allt hemskt som händer. Vilket är naturligt då det är betydligt lättare att anklaga hela gruppen än att peka ut dem skyldiga, för jag menar vad spelar det för roll vi tillhör ju ändå samma folk och ingen heller känner till det goda vi bär med oss.

Tänkte svara på din fråga Alan om varför vissa hamnar på fel spår och utanför. Jag skulle kunna skriva ett helt examensarbete om det men jag sammanfattar dem två viktigaste orsakarna enligt min mening där: den ena beror på föräldrar först och främst då de beslutar sig att inte prata om hemlandet pga olika anledningar och då får barnen andra inställningar och olika syn på sin ursprung som i sin tur bygger olika värderingar i barnets/ungdomens tanke som leder till att vi sakta sakta sliter oss loss från vårt ursprung. Den andra kan vara att vi blir för moderna här i Sverige och slutar bryr oss om det gamla där vår ursprungliga kultur, historia och språk finns och istället börjar tänka att nu är det dags att öppna ögonen, går vidare och lära oss det nya som finns här. Detta leder också till samma resultat som ovan men här blir det ännu värre då vi finner oss hänger mellan två olika kulturer, den svenska kulturen och den assyriska/kaldeiska/syrianska kulturen där vi inte kan fästa benen vid den ena eller den andra pga vår oduglighet och vår omfattande informationsbrist.

Håller med dig Sasan om att vi måste lösa konflikterna, som olika problem skapar, oss emellan. Först då kommer vi att sluta splittra oss i olika mindre grupper och kunna vara enhälliga med att föra fram vårt arv.

Ha det kanon  Leende (smiley)

Loggat

Sasan Jamil Haloya
Global Moderator
Jr. Member
Kön: Man
Antal inlägg: 68

Sasan_8@hotmail.com
Visa profil E-post
« Svara #5 skrivet: maj 27, 2009, 09:39:21 am »

Jag hoppas att du är medlem i gruppen ankawa.com på Facebook, ska försöka rykretera folk därifrån också Leende (smiley)

Du nämnde en bra sak där, förebilder! Hur många känner till Agha Patrus? Naum Faik? Det är såna förebilder vi måste ha egentligen om vi ska bygga upp vår kunskap om våra rötter!

Jag håller med dig Noor om att utanförskap kan skapas genom att man moderniseras och på så sätt får andra tankar. Dock tror jag fortfarande på en sak, vi kan påverka varje individ om vi vill, speciellt våra barn. Om vi visar det klart och tydligt vilka vi är så kommer vi att moderniseras men samtidigt kommer rötterna att finnas kvar, refererar till mitt inlägg "Det är trotts allt vår historia som håller oss intakt, vi har makten att påverka våra barn och framtiden, men inte det som har skett, med andra ord optimism är en viktig del i detta."

Men jag måste även citera Öz Nujen " Jag har inte kommit till sverige för att bli svensk, jag har kommit till Sverige för att fortsätta vara Assyr" Alltså modernisera oss men samtidigt bibehålla våra historia.

Peace n Love
Loggat

Sasan J. Haloya
Sasan@ankawa.com
Jens
Newbie
*
Antal inlägg: 2

Visa profil
« Svara #6 skrivet: oktober 05, 2009, 07:37:31 am »

Hej!
Det är tänkvärda saker du skriver. Problem i kulturella grupper kan aldrig lösas om man själv inte tar tag i dem. Det är inte samhället som löser problem åt oss utan vi själva. Rätten att behålla sin kultur och identitet är bara delvis sann. Det är genom att anpassa sig och ta seden dit man kommer som man kan gå vidare med sitt liv. Givetvis behåller man sin egen kultur och identitet men den är privat och inte offentlig. Som jag uppfattar det så ligger dina åsikter nära SD:s åsikter. Jag kan ha fel men jag uppfattar det du skriver som ett politiskt sökande.
Loggat
Noor Helawi
Global Moderator
Newbie

Visa profil
« Svara #7 skrivet: november 06, 2009, 11:12:44 am »

Hej!

Först vill jag bara påpeka att syftet med krönikan inte var att förmedla något politiskt ( jag vet att den kanske gör det till viss mått ändå) men den bär absolut inte någon prägel av SD:s politiska inslag. Utan tvärtom som jag uppfattar SD:s åsikter så går de helt emot det jag skriver om. SD uttrycker klart och tydligt att man ska integrera och anpassa sig till fullo här, vilket innebär att man måste glömma sin kulturella identitet för att kunna lätt assimileras och bli en del av det svenska samhället. Men det som jag försöker väcka känsla och opinion om här , hos våra ungdomar, är just det att bevara och lyfta fram vår ”kulturella identitet”. Jag åter citerar till min krönika ”För att knyta an, förstärka vår syn på oss själva och förbättra folkets uppfattning om oss ska vi försöka här tillsammans anstränga oss för att förmedla vår riktiga bild. Den bild som kommer att lyfta fram vår kultur, vår historia och vår ursprungliga identitet som präglas av de mäktiga gärningar och de allra mäktigaste civilisationer som våra förfäder har konstruerat redan i Mesopotamien under långa epoker.”

Det som jag försöker förmedla här är just att vi ska ta avstånd från och jobba emot den missbild som vissa har successivt speglat och istället jobba på och förmedla en annan. En sann bild som visar omvärlden vad vilka vi är och vad vi går för.

De problem som jag däremot lyfter upp i krönikan är jag så klart inte stolt över utan det är det att jag inte stannar där utan med mitt resonemang pushar på för utveckling framåt. Syftet med den utveckling som jag vill uppnå i krönikan är återigen att ”bevara vår kulturella identitet” .

Det som du skriver om att ”Rätten att behålla sin kultur och identitet är bara delvis sann” håller jag inte riktigt med om. Den som vill behålla sin kultur och identitet kan göra det till vilket pris som helst ( bara titta på andra folkgrupper vad de gör i Malmö exempelvis). Men här skriver jag att på grund av vissas skamliga gärningar började många av oss ”skämmas” för vår folkgrupp ( och det är det som jag vill motarbeta här).

Och en annan sak du skriver om att ” ta siden dit man kommer” och ”gå vidare med sitt liv” passar inte alltid in vet du varför? För att om vi avlägsnar från oss våra rötter och inte jobbar för att bevara dem så kan vilken vind som helst som blåser på oss slå ner oss. Och det är det som jag menar när jag skriver att vi har blivit åsiktsfattiga och principlösa.

Tack för ditt inlägg, det är alltid kul med att föra diskussioner, och jag beklagar att mitt svar blev sent!

Ha det kanon // Noor H.

Loggat

Jens
Newbie
*
Antal inlägg: 2

Visa profil
« Svara #8 skrivet: november 10, 2009, 05:59:35 pm »

Hej!
Det är intressant diskussion det här och jag är inte riktigt ense med dig vad gäller tolkningen. Den anpassning jag pratar om är de värderingar som det svenska samhället vilar på dvs kristna och universella värderingar.  Ett enkelt sätt att undvika kulturkrockar och visa sin respekt för det samhälle där man fått bosätta sig, är att praktisera den universella regeln ”att ta seden dit man kommer”. Det innebär inte att ignorera sitt kulturella arv, men att inte låta det påverka anpassningsförmågan.

Religion är en privatsak. Hur man förhåller sig till andra människor är faktiskt inte det. Att tala och förstå språket är en viktig del av anassningen liksom att jobba och göra rätt för sig.

Vet inte om det är intressant med en lång debatt om kultur, värderingar och vilket samhälle vi vill ha. Om svaret är ja så fortsätter jag gärna. Men fram tills dess så konstaterar jag att vi har olika tolkningar men att jag upskattar det höga taket i diskussionen.
Loggat
Noor Helawi
Global Moderator
Newbie

Visa profil
« Svara #9 skrivet: november 16, 2009, 04:32:34 pm »

Hej igen! Leende (smiley)

Jag tror att vi missuppfattar varann. Jag har inte påstått att vi ska ställa oss emot de svenska värderingar eller att vi lyfter fram vår kultur på bekostnad av det svenska samhället. Det här är största misstaget, nämligen är att påtvinga sin egen kultur på ett helt samhälle. Det är det påtvingandet som leder till kulturkrockar som vi inte vill ha. Lösningen är emellertid att vi bibehåller det som går samt moderniserar och anpassar oss samtidigt ( att vi blir acceptabla i det nya samhället) men inte att vi avlägsnar oss våra rötter helt. Jag är absolut inte emot att man anpassa sig, lär sig språket och göra rätt för sig utan tvärtom det är mitt mål. Men däremot är det viktigt att poängtera att den anpassningen ska ske till rätt grad att vi fortfarande kan ha vår kultur i minnet och inte skäms för den.

Det jag pratar om är att våra ungdomar har anpassat sig till fullo (kanske?), blivit sysselsatta med andra saker ( som är ”viktigare”) att de håller på att glömma sin kultur? Eller en annan aspekt är att våra ungdomar har anpassat sig på ett felaktigt sätt, att de har plockat upp och lärt sig det som är mindre bra, uppfört sig på ett dåligt sätt att de har utspeglat en annan bild av oss, av hela folkgruppen som helhet. Och det är den senare anpassningen som jag motarbetar i krönikan. Det jag förespråkar om är att vi ska vakna och göra rätt för oss att människor pratar gott om vår folkgrupp och således lyckas vi lyfta upp vårt kulturella arv. (Att vi inte blir det som är negativt i samhället).  

En annan intressant grej du skriver om nämligen att det svenska samhället vilar på kristna värderingar. Jag har svårt för att tro det med tanken på det som händer idag. Det kanske gjorde så, men det gör inte det idag och inte heller fortsättningsvis!

Jag håller vidare med dig om att religion är en privatsak. Men denna teori är endast tillämplig på kristendomen ( man måste älska sin nästa samt älska och  be för sina fiender). Det här är verkligen är en privatsak! Men vad gäller andra religioner med tanke på den politik de för med sig så är det svårt att tänka sig att de också utgör en privatsak Va?. Pratar vi kristendomen så ingen har rätt att tvinga sig på en annan eller påtvinga till sig saker. Pratar vi om andra religioner blir det naturligtvis en annan distinktion. Det jag vill säga är att det har blivit svårt att erhålla en enhetlig definition på vad en religion är för nåt i dagens läge. Så, det blir därför en stor skillnad mellan olika folkgrupper vad gäller anpassningsförmåga beroende så klart på den kultur (bestående av religion, värderingar, språk, klädsel, normer etc) som folkgruppen fört med sig hit.

Ha det bra // Noor H.

« Senast ändrad: november 16, 2009, 04:39:23 pm av Noor Helawi » Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till:  

Arsenal matcher  fotbollsresor Arsenal  Fotbollsresor  Fotbollsresor Barcelona  Fotbollsresa Barcelona  Fotbollsresor England   Formel 1 resor  Fotbollsresor Fotbollsresa Nyheter
 Formel 1 resor, Formel 1 resa Garageportar Garageport Industriportar Skjutdrrar Formel 1 resa, Formel 1 resor Sportresor, sportresa Sportresa fotboll, sportresor fotboll Sportresor Formel 1, Sportresa Formel1 ,
Formel 1 biljetter, F1 biljetter  Formel 1 Hockenheim, F1 Hockenheim  Formel 1 Monza, F1 Monza Formel 1 Monaco, F1 Monaco Fretagsresor, fretagsresa Gruppresa, gruppresor
Champions League resor,
Champions League paket

Evenemangsresa evenemangsresor Evenemangsresor evenemangsresa Eventresa  eventresor Eventresor eventresa  Fotbollsresor Barcelona 

Fotbollsresa Barcelona  Fotbollsresa Barcelona 
Fotbollsresor England Fotbollsresor London Ekonominyheter Njenyheter Kulturnyheter Vetenskapnyheter Spelnyheter Filmnyheter Modenyheter
Motornyheter Formel 1 paket Fotbollsresor Manchester Fotbollsresor Liverpool
Fotbollsresor Champions League  Fotbollsresor Champions League  Resornyheter
Fotbollsresor Spanien Fotbollsresor Italien
Fotbollsresor Premier League Formel 1 resor Formel 1 resa  Formel 1 resa   F1 paket
F1 resor - F1 resor F1 resa  F1 resa
Fotbollsresor Premier LeagueSportresor  Sportresor Sportresa Sportresa Billiga fotbollsresor  Billiga fotbollsresor
Fotbollspaket Fotbollspaket Barcelona Paketresor fotboll Arsenal biljetter  Biljetter till Arsenal  Fotboll biljetter  Biljetter till fotboll  Billiga Formel 1 biljetter

Billig Formel 1 biljett Billiga F1 biljetter
Billig fotbollsresa Champions League paket  Formel 1 Barcelona F1 Barcelona

Ankawa.com samarbetar med www.adoperator.com
 när det gäller annonsering på Internet, geo-location och mångkulturell marknadsföring. 

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.9 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!