Dags att sluta går vilse
Vi ställs här varje dag inför nya utmaningar där vi hela tiden måste fatta nya beslut för vår vardag, tänka förnuftigt och kämpa för en bättre framtid. Ibland lyckas vi med det vi gör och åstadkommer det resultat vi har förväntat oss och ibland blir det helt tvärtom och omvandlas det vi gör till ett misslyckande försök med stort frågetecken i vår tillvaro. Många gånger händer att vi inte vill ta ansvar och vid konsekvenserna påstår vi oss vara fria från skuld och börjar istället skylla på kompisar, föräldrar, samhället och även på staten. Jag undrar om det inte är dags nu för oss att vakna från vår primitiva sömn, försöka ta tag i problem och pusha oss framåt lite?
Tyvärr hittar jag många gånger nyheter på tidningar som gör mig besviken, hopplös och arg. Till slut vet man inte var och hur man ska börja för att lyfta fram sin kulturella identitet och visa andra och omvärlden vad man har och vad man står för. Man vet inte heller längre hur man ska gå tillväga för att måla upp en bättre bild av oss och av vårt folk: Assyrier Kaldéer och Syrianer, än den skröpliga bilden som successivt har speglats ut utav någras otänkbara och hänsynslösa handlingar.
Dessvärre har det kalla klimatet här omvandlat några av oss till principslösa och åsiktsfattiga individer. Vi blundar för det som vi inte vill se för det gör ont att erkänna att vissa inom vårt folk idag har blivit kriminella personer som stjäl, eldar upp föremål, smugglar, utför illegala handlingar och även våldtar.
Att uttrycka sina beklagelser och vara besviken på någras gärningar förbättrar inte den situationen vi upplever idag. Vi får höra alltför många gånger av några enskilda att vi inte längre är välkomna här, att vi ska åka tillbaka till hemlandet och att vi inte gör någon nytta i Sverige. Jag kan hålla faktiska med sådana uttalanden, för jag menar om vi verkligen kommit hit för att fortsätta med vår sömn så det är lika bra att åka tillbaka, vi kan fortsätta och sova där istället. Om vi inte bestämmer oss att förändra vår situation och måla upp vår riktiga bild så att alla kan se den, varför finns vi? Varför lever vi här? Varför vågar vi inte prata om vår kultur och vår tradition och dela med oss det goda som vi bär på? Räcker det inte så att vi alla blir anklagade för de hemska gärningar som vissa utför? Varför blir våra ungdomar kriminella istället för att välja att gå en helt annan väg som ger mycket bättre resultat? Nu är det dags att sluta går vilse! Istället ska vi utveckla oss framåt och förändra den bilden som vissa har skapat.
För att knyta an, förstärka vår syn på oss själva och förbättra folkets uppfattning om oss ska vi försöka här tillsammans anstränga oss för att förmedla vår riktiga bild. Den bild som kommer att lyfta fram vår kultur, vår historia och vår ursprungliga identitet som präglas av de mäktiga gärningar och de allra mäktigaste civilisationer som våra förfäder har konstruerat redan i Mesopotamien under långa epoker.
Min förhoppning är att denna webbsida ska uppfylla denna funktion och belysa vårt sätt att leva för båda svenska samhället och för vårt folk; Assyrier Kaldéer och Syrianer, så att alla blir mer bekanta med det. Ytterligare ska denna webbsida förmedla nyheter om vårt folk, hjälpa folk att dela åsikter och erfarenheter med varandra. Jag personligen tror på uttrycket ”ingen kan göra allt, men alla kan göra något” och har förtroende på att detta projekt kommer att stimulera dagens ungdomar om att samarbeta med varandra och med andra så att kontaktnätet utvidgas mellan alla och integrationen kan åstadkoms på ett bättre sätt. Slutligen, istället för att hamna vilse på sluten väg, ska vi tillsammans försöka rätta till problem, motgångar och vägleda varandra till en annan väg med bättre och lovande möjligheter.
Jag tror på oss och på det vi gör!
Noor Helawinoor@ankawa.com