المحرر موضوع: العلاقات بين الحركات الكردية وكل من عائلة ملك خوشابا والعائلة المارشمعونية  (زيارة 10819 مرات)

0 الأعضاء و 1 ضيف يشاهدون هذا الموضوع.

غير متصل بولص يوسف ملك خوشابا

  • عضو فعال جدا
  • ***
  • مشاركة: 347
    • مشاهدة الملف الشخصي
قبل ان نكمل موضوعنا عن الذي جرى منذ عام 1970 الى عام 1975 علينا ان نوضح للقراء الاعزاء مجريات الامور الحقيقية التي حدثت قبل هذه الفترة وبالتحديد منذ قيام الحركة الكردية التحررية الاولى (حركة محمود الحفيد) ومن ثم حركة 1945 التي قادها المغفور له ملا مصطفى البرزاني ومن ثم الحركة الكردية التحررية الثانية في عام 1961 والتي كانت بقيادة ملا مصطفى البرزاني ايضا .......
ان الثورة التي قادها القائد الكردي محمود الحفيد لتاسيس كيان كردي مستقل كانت ثورة قومية كردية وكانت الخطوة الاولى التي خطاها الكرد نحو التوجه القومي وليس كما روج له الاعلام الانكليزي وعملائهم بان اتهموها (بالتحريض من قبل الاتراك) ضد الاستعمار الانكليزي المسيحي .... ان ما يؤسف له ان قوات الليفي الاثورية التي شكلها الانكليز كانت لهم اليد الطولى في القضاء على هذه الثورة وكانت هذه العملية النقطة السوداء الاولى في تاريخ هذه القوات وكانت هذه الاحداث بمثابة التوريط المشين لسمعة الآثوريين لدى اكراد العراق فلقد كشف الانكليز عن نواياهم الحقيقية لاظهار الوجه المكروه للآثوريين عند شريحة كبيرة من العراقيين الاكراد وذلك بغية قطع كل الجسور بين الآثوريين والاكراد (راجع قوات الليفي العراقية تاليف العميد جي كلبرت براون ) ونجح الانكليز في مسعاهم هذا ولكن الملا مصطفى البرزاني بفضل حكمته قد تجاوز هذا الحدث في ثوراته التحررية التي قادها في 1945 و 1961 لانه كان يؤمن بالتعايش الذي لابد منه بين الآثوريين والاكراد .... ففي عام 1945 وقبل قيام الثورة الكردية بقيادة ملا مصطفى البرزاني جاء المدعو (اوديشو بيت بريتا) الى ملك خوشابا في الموصل وقال له بان ملا مصطفى البرزاني موجود الآن في احد الفنادق ويريد ان يلتقي بك فاجابه ملك خوشابا فليتفضل متى يشاء وفي عصر احد الايام جاء ملا مصطفى البرزاني مع مرافقيه الى دار ملك خوشابا في الدواسة وبعد فترة الترحيب والمجاملات بدا ملا مصطفى الكلام قائلا يا ملك خوشابا لقد اتيت لعندك لمناقشة امور تخص شعبينا واريد ان استشيرك في بعض الامور لانك صاحب تجربة كبيرة وخبرة في التعامل مع الاجانب والدول الكبرى واطلب منك ان تبدي لي رايك بكل صراحة فاجابه ملك خوشابا انت تعرفني جيدا بانني لا اجامل على حساب مصلحة شعبي ولا على حساب شعب يريد ان ينال حقوقه وان ما جرى في الماضي من احداث بين الآثوريين والاكراد كان سببه الانكليز والعثمانيين اللذان استغلوا العواطف الدينية لتمرير مصالحهم مما ادى الى الحاق اكبر الخسائر بين شعبينا ونحن الآن بما اننا نتعايش في منطقة واحدة يجب ان نفوت الفرصة على كل من يريد الايقاع بيننا وبما اننا ضعفاء اتجاههم فعلينا ان نستخدم الحكمة في ادارة امورنا ولا نمنحهم الحجة لالحاق الضرر بنا فقال له ملا مصطفى نحن كشعب مهمشين ومغبونين ومحرومين من كثير من الحقوق ولذا جئت استشيرك في موضوع القيام بعمل عسكري من اجل الحصول على حقوقنا فاجابه ملك خوشابا سوف اعطيك النصيحة التي سبق وان اعطيتها للمارشمعون والتي مع الاسف لم ياخذ بها والتي بسببها وصلنا الى ما نحن فيه ولكنني ساسالك بعض الاسئلة ارجو ان تجيبني عليها ...
اولا : هل هنالك اتفاق بينك وبين الانكليز حول هذه الفكرة ؟ الجواب كان كلا
ثانيا : هل هنالك اتفاق بينك وبين تركيا ؟ الجواب كان كلا
ثالثا : هل هنالك اتفاق بينك وبين ايران لمساعدتك ؟ الجواب كان كلا
فقال ملك خوشابا يا حضرة ملا مصطفى انت تعيش في برزان ونهر الزاب يمر من عندكم فهل سمعت من اجدادك ان نهر الزاب في يوم من الايام قد جف وانقطعت مياهه عن الجريان فاجابه كلا فقال ملك خوشابا انا اشبه الدولة المدعومة من الانكليز والاتراك والايرانيين ومعترف بها من قبل كافة الول ومسنودة من كل الدول العربية اشبهها لك بنهر الزاب الذي لا ينضب فنحن العشائر مهما كانت قوتنا وشجاعتنا في القتال الا اننا نفتقر الى من يدعمنا بالسلاح والعتاد والسياسة وانت كما ترى بان الانكليز لا يضحون بمصالحهم من اجل احد وان بقاء واستمرارية الحكومة العراقية هي اهم جزء من مصالحهم وخاصة بعد اكتشاف النفط الذي اعتقد ان بريطانيا مستعدة ان تفعل كل شيء من اجل عدم تغيير الواقع الحالي ونصيحتي لك هي ان لا تستخدم ورقتك الضاغطة الاخيرة لانك في حال استخدامها وفشلك فسوف تفقد كل شيء ولكن من المستحسن ان تهدد بها ولا تستخدمها ويمكنك بهذه الطريقة ان تحصل على حقوقك بالتدريج فاجابه ملا مصطفى ولكن غالبية رؤساء العشائر يؤيدونني فاجابه ملك خوشابا قائلا نعم اليوم يؤيدونك ولكن عندما ينشب القتال وتكثر القتلى وتلحق المآسي بالعوائل وتستغل الحكومة هذا الوضع الماساوي بضخ المال والوعود لهم فسوف ينقلبون ضدك ولكن ليكن معلوما لديك انني وكل الذي يتبعونني لن نوجه طلقة واحدة ضدكم ولكنني لا استطيع ان اضمن الليفي لانهم ياتمرون بامر الانكليز .... وهكذا انتهت  هذه المقابلة وقد تحققت كل توقعات ملك خوشابا بعد قيام الثورة وقد نفذ وعده بعدم الاشتراك في اي عمل عسكري ضد الثورة الكردية .....و في عام 1961 وقبل قيام الثورة الكردية حدثت صدامات مسلحة بين عشيرة التياريين في منطقة نهلة وعشيرة الزيباريين راح ضحيتها عدد من القتلى بين الطرفين وكان البادئين بالاعتداء هم الزيباريين وفي نفس الوقت كان هنالك عداء بين  الزيباريين والبرزانيين حيث ان البرزانيين كانوا يتعاطفون مع التياريين لمواقفهم السابفة من الثورة الاولى وفي احد الايام تم استدعاء والدي يوسف ملك خوشابا من قبل وزير الداخلية آنذاك (العميد الركن احمد محمد يحي) الذي كان صديقا مقربا له منذ ايام الكلية العسكرية فذهب يوسف ملك خوشابا الى بغداد الى وزارة الداخلية وفي عرفة سكرتير الوزير كان قد سبقه في الحضور كل من ملا مصطفى البرزاني ومحمود اغا الزيباري (علما ان محمود اغا الزيباري هو والد زوجة ملا مصطفى البرزاني ,,[] وبعد التحية دخل السكرتير الى غرفة الوزير ثم خرج وقال للجميع ان السيد الوزير سوف يستقبلهم وبعد الدخول الى غرفة الوزير بدا الوزير الكلام محاولا اصلاح ذات البين بين ملا مصطفى ومحمود اغا ولكنه لم يفلح وحدثت مشادة كلامية بينهم وكان حضور يوسف ملك خوشابا قد تم بطلب من الملا مصطفى البرزاني ليكون شاهدا على اعتداءآت محود اغا وعشيرته وفي النهاية لم يتوصلا الى نتيجة ايجابية .
في عام 1963 وبعد الانقلاب الذي قاده حزب البعث جرى وقف لاطلاق النار بين الثورة الكردية والحكومة العراقية وجاء وفد من الثورة الكردية برئاسة جلال الطلباني وعضوية عكيد حجي شعبان واعتقد ولست متاكدا كان العضو ألآخر صالح اليوسفي وتم استضافتهم في فندق السندباد واثناء وجود الوفد اتصل (يوسف خيدو)زوج خالتي بيوسف ملك خوشابا قلئلا بان احد ألآثوريين (لا اريد ذكر اسمه ) قد اتصل به وقال له بان الوفد الكردي يريد مقابلة يوسف ملك خوشابا وبما انه لا يعلم عنوان داره فانه يرجوه ان يبلغ عقيد يوسف ويتفق معه على موعد لزيارته في داره وبالفعل جاء الوفد ويرافقهم الاستاذ يوسف خيدو والشخص ألآخر وكنت آنذك في التاسعة عشر من عمري فاستقبلهم والدي بترحاب كبير وخاصة انه كانت تربطه بعكيد حجي شعبان علاقة صداقة قديمة وبدا جلال الطلباني الكلام قائلا لقد اوصانا الملا مصطفى البرزاني بان نطلب منك ومن السيد فؤاد عارف المشاركة في الوفد وبعد نقاش ايجابي طويل بين والدي الذي كان حذرا جدا في كلامه لعدم ارتياحه من ألآثوري الذي رافقهم من الفندق لمعرفة والدي المسبق بارتباط هذا الرجل بالامن فكان كل كلامه يدور حول العموميات والتاريخ ولكنه طلب من عكيد حجي شعبان ان يتبعه الى الغرفة الثانية لانه يريد تكليفه بقضية شخصية ولما انفرد بالمرحوم عكيد قال له كيف جلبتم هذا الشخص معه الا تعلمون بانه يعمل لصالح الامن فاجابه هكيد نحن لا نعرفه ولكنني وجدته جالسا في غرفة ادارة الفندق ولما سمعني استفسر من صاحب الفندق عن كيفية تمكني من معرفة عنوانك تبرع هو قائلا انا استطيع ان احصل على عنوانه بسهولة عن طريق نسيبه الاستاذ يوسف خيدوولم نكن نعلم اي شيء عنه فقال له والدي بعد ان تعودون الى الفندف وتكونون لوحدكم ارجو ان تخبر الاخ جلال الطلباني ان يخبر الاخ ملا مصطفى انني اعتذر لعدم مشاركتي في الوفد لانني اعلم جيدا بان الحكومة ليس لها نوايا صادقة وانما تحاول كسب الوقت حتى تتمكن من تثبيت حكمها وبما ان جماعتي اصبحوا بعد قيام الثورة غالبيتهم لاجئين في المدن فسوف يجري الانتقام منهم اذا شاركت في الوفد كذلك ارجو ان يخبره بانني ساوصي جماعتي الذين لا يزالون في قراهم بتقديم كل مساعدة يتمكنون من تقديمها لكم اضافة بانني لن اسمح ولن اشارك في اي عمل معادي لكم واتمنى لكم الموفقية ..... كان رد فعل الملا مصطفى البرزاني ايجابيا جدا عند سماعه هذا الكلام ولو بعد سنتين منه لان الوفد تم القاء القبض عليه من قبل السلطات ووضعه في سجن الحلة وبعد هذه الحادثة توقع والدي بان مصيبة ستلحق بنا حيث ان الحرس القومي كانوا يحكمون بالحديد والنار ولا يضعون اي اعتبار لمنزلة كائن  من كان وبسرعة تمكنا من الحصول على جوازات سفر واستقلينا سيارتنا الخاصة وتوجهنا الى لبنان ثم التحق بوالدي الاستاذ يوسف خيدو ... بقينا في لبنان حتى موعد بدء السنة الدراسية مما اضطرنا الى العودة الى العراق بسيارتنا ليقودها سائق لبناني لقاء ثمن اما والدي وزوج خالتي يوسف خيدو فقد بقوا منتظرين تبدل الاوضاع وفي تلك الاثناء اتصل الملحق العسكري العراقي في لبنان بوالدي طالبا منه الحضور الى السفارة العراقية للاطلاع على الكتاب الصادر من رئاسة اركان الجيش حول اعادة والدي الى الخدمة برتبة عميد التي كان يستحقها وموقع الكتاب من قبل الفريق طاهر يحي التكريتي رئيس اركان الجيش والحاكم العسكري العام فاطمان والدي حين شاهد توقيع طاهر يحي لثقته به حيث سبق ان عمل بامرة والدي كآمر رعيل في سريته واستمرت علاقتهما بعد ذلك خاصة في الفترة التي احيل فيها طاهر يحي على التقاعد وصادف ان التقى مع عبدالرحمن محمد عارف بمعية طاهر يحي عدة مرات والذي كان قد اخرج من الجيش ايضا لاسباب سياسية ولهذه العلاقة التي كانت تربطه واياهم كمسؤولين عاد والدي الى العراق وفي اليوم الثاني من عودته ذهب الى وزارة الدفاع وقابل رئيس اركان الجيش طاهر يحي واعتذر عن عدم تمكنه من العودة الى الخدمة متحججا بالمرض فاخرج طاهر يحي من الدرج تقريرا كان قد كتبه الشخص ألآثوري الذي رافق الوفد حيث لفق فيه شتى التهم على والدي وعلى يوسف خيدو وبما ان الحسم كله كان بيد طاهر يحي باعتباره رئيس اركان الجيش والحاكم العسكري العام فقد قام بالقاء التقرير في سلة المهملات ....
التكملة في الجزء المقبل ......                          بولص يوسف ملك خوشابا



غير متصل صقر الميكانيك

  • عضو مميز
  • ****
  • مشاركة: 1376
  • الجنس: ذكر
  • لا تيأسن أذا كبوتم مرة ... إن النجاح حليف كل مثابر
    • مشاهدة الملف الشخصي
    • البريد الالكتروني
الاستاذ بولص ملك خوشابا المحترم ...

تحية طيبه....وبعد
فان الاطلاع على مكنونات حقائق الاحداث التي عاشها رمز من رموز ابناء شعبنا بصدق ,انما هي نعمة يحسها كل غيور على
 تاريخ ومستقبل شعبه , وبنشركم هذه الحقائق لتاريخ ولشعوب متعايشة في مناطق الاحداث انما تساهمون في خلق اجواء من التالف والتضامن وخلق اجواء التفاعل الايجابي بينها ..ولتعويض ما حرمنا منه من  المعرفة بتاريخ  ابناء شعبنا بسبب الحكومات المتتابعة .ولكون الفرصة مواتية في الوقت الحاضر ,نتمنى ان يكون هنالك برنامج عمل لاحياء وتثبيت تاريخنا من خلال اصدار كتب بالمواضيع التاريخية لتكون مصادر ثابته ومتداوله للجميع ولان تكون مصادر موثوقة ,معززة بالوثائق وان تكون الامانة التاريخية السمة المعتمدة  في اصدارها بعيدا عن كل اسباب الانحياز وضرب الاخر ...مع تحياتي  ..وليبارك الرب جهودكم .

                                                                                                                                                            زهير گولا

غير متصل بولص يوسف ملك خوشابا

  • عضو فعال جدا
  • ***
  • مشاركة: 347
    • مشاهدة الملف الشخصي
الاخ العزيز زهير كولا ؛ في الحقيقة هنالك احداث مهمة وحساسة في تاريخ شعبنا لم تظهر للعيان بسبب الحكومات التي تعاقبت على العراق والتي جميعها لم تسمح بنشر اي منها وحتى لوكانت قد سمحت بنشرها فان اصحاب القضية ما كانوا لياتمنونها على ذلك وللاسف الشديد ان كثير من شهود تلك الاحداث قد توفي لمضي زمن طويل بين تلك الاحداث وتاريخ نشرها وللله الحمد ان سيادة جلال الطلباني من خلاله او من خلال مكتبه يتمكن من نفي هذا الحدث ان كان هنالك شك في صحته وتقبل مني فائق الاحترام

غير متصل صقر الميكانيك

  • عضو مميز
  • ****
  • مشاركة: 1376
  • الجنس: ذكر
  • لا تيأسن أذا كبوتم مرة ... إن النجاح حليف كل مثابر
    • مشاهدة الملف الشخصي
    • البريد الالكتروني
الاخ بولص المحترم ....


شكرا على الايضاح..... ونامل ان تتظافر الجهود المخلصة لانقاذ ما يمكن انقاذه وان تكون دعوة مفتوحة لكل من استطاع المساهمة كل حسب امكانياته .وشكرا.

                                                                                                                                                       زهير گولا.

غير متصل Ashur Giwargis

  • عضو فعال جدا
  • ***
  • مشاركة: 880
    • مشاهدة الملف الشخصي
    • البريد الالكتروني
إذا أصيب القوم في أخلاقهم … فأقم عليهم مأتماً وعويلاً
فالأمم تضمحل وتندثر إذا ما انعدمت فيها الأخلاق،
فسادَ فيها الكذب والخداع والغش والفساد


(أحمد شوقي)



بولص ريــّـــس خوشابا

بما أنك أصبحت مؤرخا نسيت أن أول من ذبح تياري السفلى هو جدّ أميرك الوسيم مصطفى البرزاني الذي قررت مسبقا أنه "مغفورٌ له" وكأنك وكيل الله. وهذا ما يذكره ويغرام في كتابة "حليفنا الصغير" حول هجوم أحبائك البرزانيين على تياري السفلى (منقول حرفيا) :

"وقع الهجوم الثاني على الآشوريين في شهر آب عام 1915، وفي هذا الهجوم كان الغزاة قد حصلوا على مساعدة هائلة من أكراد عشيرة برزان، وهي عشيرة يبدو أن رجالها كانوا قد نسوا كيف أن الآشوريين أنقذوا زعيمهم السابق الشيخ سالم يوم كان ملاحقا من قبل الأتراك، كما نسوا إعدام الحكومة التركية لذلك الزعيم المحبوب في الأيام الأولى من بداية الحرب.  وقد نجح هذا الهجوم الذي شــُـــنّ من الجنوب (الخط الغير محصّن عند الآشوريين)، وتعرضت كل من تخوما، تياري، جيلو، وباز للمذابح والنهب بدون رحمة أو شفقة. وكما هي العادة عند إعلان "الجهاد" فإن على المجاهد تجاهل كافة تقاليد الكياسة الخاصة بالحروب العشائرية، فهو يفهم من ذلك أنه عندما يخرج للحرب بإسم الله عليه أن يرتكب كل الشناعات والأعمال الوحشية التي تسعده.  وفي هذا الهجوم أحرقت البيوت ودمّرت قنوات الماء (كان الماء في هذه الجبال يــُــنقل ويوزّع من مصادره عبر جذوع الحور المجوّفة المفروشة على امتداد الوجوه الصخرية الشديدة الإنحدار)، أما الكنائس فقد انتهكت وســُـــلبت جميعا، فما يقارب الأربعين كنيسة في جيلو وحدها لاقت هذا المصير، ومع ذلك فإن كسل الأكراد جعلهم يحجمون عن إحداث أضرار جدية في الهيكل البنائي المتين لتلك الكنائس"

 فعن أي علاقات كردية-آشورية تتحدّث ؟
ومن أنت لتتطرّق إلى مواضيع لا تعرف رأسها من مؤخرتها ؟

عوضا عن البكاء على تاج جدّك الوهمي عليك أن تتفرّغ لأمور أهم فآشور وبما فيها (أبناء عمومتك) يتم تكريدهم وسلخ أراضيهم بمساعدة أمثالك، وكما يقول المثل : فرخ البطّ عوّام ..

آشور كيواركيس - بيروت

غير متصل بولص يوسف ملك خوشابا

  • عضو فعال جدا
  • ***
  • مشاركة: 347
    • مشاهدة الملف الشخصي
يا آشور كوركيس ؛ لن اجيبك على تهجمك الشخصي لانه لايستحق الرد ويا ليتك تاتي وتعيش في ارض آشور التي تتباكى عليها تمثيليا ليل نهار لنرى آنذاك بطولاتك وعنترياتك الانتريناتية على ارض الواقع فآتذاك سنقول عنك (كول وفعل ) اما ألآن فلا معنى لا لكلامك ولا لاتهاماتك وبالمناسبة هل وجهت هكذا اتهاملمريديك الذي يرتبطون باثوى العلاقات نع القيادة البرزانية ؟

غير متصل Alfred Yushia Zakaria

  • عضو فعال جدا
  • ***
  • مشاركة: 217
  • الجنس: ذكر
    • مشاهدة الملف الشخصي
السيد بولص خوشابا المحترم ...
بعد التحية والسلام ....
إنني من المتابعين لكل ما ينشر على موقع عنكاوا كوم وأصبحت مدمناً على متابعة الموقع يومياً ومن الملاحظ على كل كتاباتك بأنك تحاول دائماً التصيد في المياه العكرة, ففي كل كتاباتك تتجاوز على عائلة البطريرك ( مار شــمعون ) بصـورة سـلبية وبدون وجه حق وبدون أي إحترام لمشــاعر القراء وكأنك العالم الوحيد بما كان يحدث آنذاك , تتكلم عن أحداث حدثت قبل مائة عام من الان وكأنك شاهد العيان الوحيد على تلك الاحداث .... ففي السطر الثالث والعشرين من هذه المقالة تذكر بأن مار شـمعون كان السبب لما وصلنا اليه نحن الاشـوريين واننا نحن الآشــوريين ندفع ولحد الان ثمن عدم إستماع المرحوم البطريرك مار شــمعون لنصيحة جدك .. ( هل لك أن تذكرنا بتلك النصيحة الغالية لعلنا نستفاد منها في هذه الظروف القاسية التي نمر بها الان ) ....... يتبين من طريقة سـردك للأحداث بأن جدك في السابق ووالدك من بعده  و حضرتك الآن بأنكم ( القائد الضرورة ) كل منكم في زمانه ... جدك يقدم النصائح لمار شـمعون ... والدك يقدم النصائح والمشورة للملا مصطفى البارزاني وجلال الطالباني , وفي إحدى مقالاتك السابقة تشير الى أن صدام حسين يترجى من والدك الهدوء والتريث تجاه ما كان يجري آنذاك وكأن صدام حسين كان خائفاً من والدك (فعلاً شـر البليّة ما يضحك ) ......
تتكلم عن قوات الليفي الإشـورية وكأنهم مجرمو حرب وهم من وقفـوا بوجه الثورة الكردية وأفشلوها , يا ترى هل نسيت أم انك تناسيت مذابح بدر خان بك و جرائم سـمكو شـكاكي ضد الآشـوريين أم أن هذه أخطاء بسيطة حسب وجهه نظرك ويمكن نسيانها , أما أن تنطلق رصاصة آشـورية دفاعاً عن النفس والارض والعرض والشرف فهذه جريمة ترقى لأن تكون جريمة حرب وإبادة جماعية .... إتق الله فيما تكتب وتذكر بأن لاترم حجراً على بيوت الآخرين وبيتك من زجاج ......


الفريــد يوشـــيا زكريـــا
   فيينا ـ النمســــا
Alfred ASHURAYA

غير متصل بولص يوسف ملك خوشابا

  • عضو فعال جدا
  • ***
  • مشاركة: 347
    • مشاهدة الملف الشخصي
السيد يوشيا زكريا المحترم ؛
؛ اولا ؛ يبدو انك لم تقرا المقالة بدقة لانني لم اذكر فيها بان والدي قدم نصيحة لملا مصطفى البزاني بل كتبت بان ملك خوشابا هو الذي قدم النصيحة له بناء على طلبه ...
ثانيا : انا لم اكتب حرفا واحدا من عندي وانما كتبت ما كتبه المؤرخون وخاصة الذين كانوا اقرب المقربين للمارشمعون امثال يوسف مالك التلكيفي ومالك لوكو التخومي ....
ثالثا لماذا دائما تشخصنون المواضيع بدلا من ان تجيبوا على الحجة بالحجة وفق الوثائق التي بحوزتكم ؟؟؟؟
رابعا : ان كتابة التاريخ لا تتقيد بالزمن بل بالعكس من ذلك فكلما كانت الاحداث قديمة كانت لها قيمة تاريخية اكبر ....
واخيرا اتمنى منك ان تنظر الى الامور بتجرد من التعاطف الديني لان رجل الدين هو انسان وليس نعصونا من الخطا

غير متصل Alfred Yushia Zakaria

  • عضو فعال جدا
  • ***
  • مشاركة: 217
  • الجنس: ذكر
    • مشاهدة الملف الشخصي
السيد بولص المحترم ...

أولاً ـ أنا لست من النوع الذي يتبادل أطراف الحديث عن الامور الشخصية لا عبر صفحات الانترنيت ولا عبر سبل التخاطب والتواصل الاجتماعية الاخرى..

ثانياً ـ كآشــوري و مســيحي من حقي أن انحاز لقوميتي واتعاطف مع ديانتي ورجالاتها بمختلف انتمائاتهم فمن يتجرد من قوميته أو من ديانته فوجوده من عدم وجوده شيء واحد ....أنا ابحث وأعمل على حسب مقدرتي البسيطة على وحدة شعبي الاشوري أولاً وأخيراً وأتمنى أن أعيش اليوم الذي أرى فيه كنيستي واحدة موحدة ولست مثل غيري ابحث عن انشقاق الكنيسة ( أنت تفهم ما أقصده )

ثالثاً ـ وهذه النقطة الاهم إنني لم اقل بأن ماذكرته انت صحيح او غير صحيح ... أن أول ردي على مقالاتك كان قبل عدة أسابيع قلت لك حينها ما معناه بأننا ابناء اليوم ولنترك الماضي ولنفكر ونعمل للمستقبل.... فالعالم يتطور نحو الاحسن شعوبها لاتفكر إلا بالمستقبل أما نحن فاننا باقون في أماكننا لانحرك خطوة للأمام لأن فينا وللأسف أناس لايفكرون إلا بالماضي وينوحون ويبكون عليه...

الى لقاء آخر


الفريــد الآشــــــــوري

Alfred ASHURAYA

غير متصل soraita

  • عضو فعال جدا
  • ***
  • مشاركة: 797
    • مشاهدة الملف الشخصي
الي الاخ بولص ملك خوشابا المحترم
فانت تكتب عن الامور التي تعرفها وعن حسنات جدك وبالفعل عن جدك يسمى بالانكليزي (hero)ويعني المخلص للعوائل الاثوريه في مذبحة سميل وغيرهها وعمل بالجد والاخلاص لكي يسكنهم في قرى العراق
ولكن لياتي اشور كيوركس يتكلم عن جده من كان وكيف ساعده ابناء شعبه ؟؟؟؟؟

وانا اهديك ياخ بولص هذه اغنيه عن جدك اسمعها ولاتهتم بامثال اشور كيوركس وجماعته من الذين يحقدون عليكم

http://ishtartv.com/viewvideo,129,clip.html


غير متصل بولص يوسف ملك خوشابا

  • عضو فعال جدا
  • ***
  • مشاركة: 347
    • مشاهدة الملف الشخصي
الاخت سوريتا : انا لااعطي اذن صاغيةلكل من يحاول استفزازي بشخصنة المواضيع التي اكتبها لانني اعرف بان هذا هو دليل افلاسه في المحاججة قيلجا الى هذا الاسلوب الخلقي المتدني وانا مجبر ان اتحمل الكلام البذيء من هؤلاء لكي اوصل الحقيقة الى من استطيع ايصالها له من اصحاب العقول المتفتحة النقية الخالية من دنس الحقد والكراهية والحسد ... ان فاعل الشر دائما يكره ويحقد على كل فاعل خير ويحاول تبرير شره بشتى الوسائل واسهل الوسائل هي استغلال سذاجة وطيبة قلب البعض بوضع الشرير في هالة من التقديس المزيف ولكن عمر هذه الاساليب قصيرجدا لان التطور الحاصل في عقول هذا الجيل بفضل الدراسة والتعلم قد انار الدرب لهم واصبحوا يشخصون الخطا من الصواب واصبحت مسالة تقديس الاشخاص عندهم غير مستحبةواخذوا يقيمون رجال الدين بافعالهم وليس بمواقعهم الدينية او بالقاب عائلاتهم التي توارثوها واقول لك صادقا بان هذا الشيء لمسته من ابناء عمومتي التياريين في منطقة نهلة وهم كلهم من ابناء القرويين الذين كانوا آبائهم واجدادهم ينظرون الى الامور بمنظار يختلف عنهم كليا ولكن انخراطهم في الصفوف الدراسية وزيادة وعيهم وسماعهم ما يجري في العالم عن طريق توفر التلفزيونات والكومبيوترات  بدؤا يتساءلون اسئلة لم اكن لاتوقع سابقا من سماعها منهم وان هذا الجيل سيكون الامل الذي سيوصل شعبنا الى شاطيء الامان ...تقبلي تحياتي

غير متصل Alfred Yushia Zakaria

  • عضو فعال جدا
  • ***
  • مشاركة: 217
  • الجنس: ذكر
    • مشاهدة الملف الشخصي
عزيزتي ( Soraita ) المحترمة ...
تحية طيبة ....
مع جزيل إحترامي لك و لوجهه نظرك حول الموضوع ... ومع بالغ إحترامي لتأريخ أجدادنا الآشوريين العظام أرجو أن لا تنسي بأن مئات لا بل وآلاف الأغاني غناها أشهر المطربين تمجد صدام حسين .... .... .... بالمناسبة لقد تعرض المطرب جوني طليا للضرب المبرح في أستراليا وكسرت ساقه من قبل أبناء عمومته هناك لأنه يغني ويمجد لكل من يدفع له مبلغاً من المال ... وأكرر وأقول مــع جزيــل إحترامي لشخص المرحوم الملك خوشابا....


الفريــد يوشــــيا
    النمســــا
Alfred ASHURAYA

غير متصل بولص يوسف ملك خوشابا

  • عضو فعال جدا
  • ***
  • مشاركة: 347
    • مشاهدة الملف الشخصي
يا سيد يوشيا / اولا شتان ما بين الثرا والثريا فلا تشبه ملك خوشابا بصدام حسين لان صدام حسين قتل شعبه ولكن ملك خوشابا انقذ شعبه ولكنك يمكنك ان تشبه سرمة خانم بصدام حسين لتطابق اعمالهم في قتل ابناء عمومتهم والتسبب في مقتل ألآف بسبب اعمالهم الطائشة اما بخصوص جوني طليا فمقولتك هذه يمكننا ان نعتبرها كذبة الموسم واتحداك ان تمكنت من اثباتها ولربما سوف نسمع في المستقبل اغنية زفة عريسكم القديس

غير متصل Alfred Yushia Zakaria

  • عضو فعال جدا
  • ***
  • مشاركة: 217
  • الجنس: ذكر
    • مشاهدة الملف الشخصي
السيد بولص .... لقد قلت في ردي ل ( Soraita ) ما نصه ( مع جزيل إحترامي لشخص المرحوم الملك خوشابا ) وحاشا لله أن أشبه أي آشوري ب ( صدام حسين ) ..... ولكن تشبيهك للمرحومة سورما خانم بصدام حسين يبين وبكل وضوح مدى حقدك على البعض وعدم إحترامك لأحد حتى من كان له مرتبة دينية .... حقدك الدفين جعلك تتشبث بالماضي ولم تكتب يوماً سطراً واحداً عما يحصل اليوم لأبناء شعبنا المسيحي عموماً والآشوري خصوصاً ... هل نجد في كتاباتك ما يشير الى ما حصل ويحصل لنا من قتل وذبح بأبشع الطرق الوحشية ؟ هل كتبت بخصوص تهجير ابناء شعبنا من مناطق سكناهم سواء في الوسط والجنوب أم في الشمال ؟ .... هل ناقشت يوماً موضوع الهجرة الجماعية من بلاد ما بين النهرين أرض آشور ( العراق ) ..؟ هل تطرقت الى إهانة شعبنا بتسمية شارعين أحدهما في عينكاوه والآخر في دهوك بإسم قاتل مار بينيامين شمعون و أكثر من مائة وخمسون آشورياً غدراً ؟ والكثير الكثير ... الجواب هو ( كــــلا ) لأنك إنسان حاقد تستغل مشاعر البسطاء وتنشر أفكارك المسمومة ..... وصل بك الحال إلى أن تقف علناً بالضد من محاولات وحدة الكنيســة الشـرقية ...
كلمة أخيرة أقولها لك ... دع قلمك الاصفر جانباً واطلب المغفرة من الرب يسوع المسيح ( له المجد ) لأنك تحاول بكل جهد وخباثة بأن تشطر كنيسة الرب بكتاباتك لعله يغفر ذنوبك ....


تحياتي للقراء الكرام
Alfred ASHURAYA

غير متصل بولص يوسف ملك خوشابا

  • عضو فعال جدا
  • ***
  • مشاركة: 347
    • مشاهدة الملف الشخصي
يا سيد الفريد ان اسلوبك في دس السم في العسل الذي تمارسه في كتاباتك لن ينطلي علي ولا تتذاكى علي وان ما اكتبه هو هو جواب تاريخي واضح لكل من تطاول واساء ولفق وكذب واما عن وحدة الكنيسة فلا تعتقد ان الكنيسة تتوحد ما دمتم تتمسكون بادران سلبيات الماضي ستتوحد الكنيسة يوم يجلس العقلاء ويعترفون باخطاء الماضي ويعتذر المخطيء عن ما تسببه في االحاق الضرر بهذه الامة اما ما تتكلمه من الحقد ففتش عليه في قلوبكم المملوءة منه قبل ان تتهم غيرك به وانا لي الشرف كل الشرف ان ابقى اذكر بالدماء التي سالت من اجل اطماع شخصية

غير متصل عبدالاحـد قلو

  • عضو مميز
  • ****
  • مشاركة: 1595
    • مشاهدة الملف الشخصي
    • البريد الالكتروني

السيد الفريد
وتقول:  ولكن تشبيهك للمرحومة سورما خانم بصدام حسين يبين وبكل وضوح مدى حقدك على البعض وعدم إحترامك لأحد حتى من كان له مرتبة دينية ..
واريد ان توضح لنا ،عن المرتبة الدينية التي كانت تحوز عليها سورما خانم وكما تقول؟ مثلا هل كانت كاهنا مطرانا بطركا شماسا.. هذي هي المراتب الدينية للنساطرة في حينها.. وما سبب انحيازها للأنكليز وحتى على حساب التآمر على بني جنسها وحتى البطاركة اخوتها وكذلك القائد آغا بطرس الذي مات مرذولا في فرنسا؟؟

Assyria4ever

  • زائر

غير متصل soraita

  • عضو فعال جدا
  • ***
  • مشاركة: 797
    • مشاهدة الملف الشخصي
الي الاخ Alfred Yushia Zakaria
ان الاخ ايدي بيث بينامين اعترف ان اغنية ملك خوشابا تغني في حفلات في امريكا وهي اغنية شعبيه تمجد احد القاده الاثورين الذي له شعبيه واتباع الي يومنا هذا ولم تكن كما تشبها بتمجيد صدام حسين
وان فكر ملك خوشابا كان صحيحا وتمكن هذا الانسان لقراءة الواقع الاثورين في ذلك زمان على الرغم ان بعض القاده لم يكونوا بذلك المستوى العقل السياسي الذي كان يتمتع به وانه قال يجب ان نعيش في عراق موحد لانه كان يعرف ان الانكليز لايهمهم لااثورين ولاغيرهم من القوميات وانما المصالحهم الخاصه فقط وان العائله البطريكه انخدعت بوعود الانكليز ودفع الشعب الاثوري ثمنه ولناتي الي اعتراف مار اشاي شمعون بذلك الواقع ونرى قامت الحكومة الإيرانية بسحق جمهورية مهابات الكردية بوحشية بالغة وتم إعدام مؤسسها القاضي محمد ونجا الملا مصطفى البارزاني ولجأ إلى روسية، أثناء عمليات الجيش الإيراني أحرقت العديد من القرى الآشورية وقتل العديد من الآشوريين في أذربيجان [1]. لم يستطع المار شمعون من حماية الآشوريين من خلال مساعيه لدى الأمم المتحدة ومجلس الأمن. فأدرك أن الاعتماد على المؤسسات الدولية والقوى الغربية لا تجدي نفعاً، وليس هناك في السياسة صديق دائم أو عدو دائم إنما هناك مصالح دائمة. فقام بكتابة رسالة إلى آشوريي إيران يحثهم فيها إلى الولاء والإخلاص للشاه ولوطنهم إيران والاندماج في المجتمع الإيراني والسعي لتحصيل العلم والتقدم وأخذ مكانتهم في البلد كمواطنين إيرانيين أوفياء لبلدهم. لذلك تعتبر سنة 1948 نقطة تحول في سياسة البطريرك، حيث قام بكتابة عدة مقالات في "نور من الشرق" مجلة كنيسة المشرق الرسمية بهذا الاتجاه وتخلى عن فكرة تأسيس وطن قومي للآشوريين.
وايضا قال عندما جاء العراق في عام 1970 ان شعبي جزء من شعب العراق ويجب ان يحصل على حقوقه اينما كان في الشمال او الجنوب او الوسط حاله حال كل العراقيين من العرب والاكراد والتركمان يجب ان يحصلوا على حقوقهم بالتساوي
اليس هذا ماقالوه ملك خوشابا قبل 40 عام من معرفة مار اشاي شمعون اليس هذا دليل على انه كان رجل ذو معرفه عاليه من السياسه
الايستحق مثل هذا الرجل التمجيد ياسيد

غير متصل قشو ابراهيم نيروا

  • عضو مميز جدا
  • *****
  • مشاركة: 4733
    • مشاهدة الملف الشخصي
                ܞ
ܡܵܘܕܥܵܢܘܬܵܐ ܡܦܵܪܦܘܠܹܐܥܘܵܚ ܘܒܛܠܵܒܵܐ ܡܢ ܟܠܵܥܗܥ ܐܵܒܵܗܵܬܹܐ ܒܪܘܚܵܐ ܥܠܠܵܢܹܐ ܚܣܵܥܵܐ ܕܒܵܒܹܠ ܕܥܕܬܵܐ ܟܠܕܵܥܬܵܐ ܩܵܬܘܠܥܩܵܥܬܵܐ ܩܵܕܫܬܵܐ ܕܦܵܐܹܫ ܡܘܟܠܥܵܐ عبدالأحد قلو ܡܢ ܕܵܪܩܘܒܠܘܬܹܐ ܘܫܡܵܛܬܹܐ ܘܣܢܵܥܬܹܐ ܩܵܐ ܥܕܬܵܐ ܕܡܵܕܢܚܵܐ ܕܐܵܬܘܪܵܥܹܐ ܘܒܵܥܬܘܬܵܐ ܩܵܕܥܫܵܐ ܕܡܵܪܥ ܫܡܥܘܢܹܐ 13 ܦܵܛܹܪܥܵܪܟܹܐ ܘܩܵܕܥܫܘܵܗ ܡܵܪܥ ܕܢܚܵܐ ܪܒܥܥܵܥܵܐ ܀ ܗܕܟܵܐ ܐܵܒܵܗܵܬܹܐ ܥܠܠܵܢܹܐ ܘܡܗܘܡܢܹܐ ܐܵܢܥ ܫܵܪܥܪܹܐ ܕܥܕܬܵܐ ܟܠܕܵܥܬܵܐ ܚܒܥܒܹܐ ܠܹܐܠܵܐ ܡܢ ܘܵܠܥܬܵܐ ܕܚܵܕ ܗܕܵܡܵܐ ܥܵܠܡܵܥܵܐ ܕܐܵܥܟ عبد قلو  ܕܥܕܬܵܐ ܟܠܕܵܥܬܵܐ ܕܵܪܹܐ ܠܘܡܵܐ ܘܫܵܡܹܛ ܠܒܵܥܬܘܬܵܐ ܩܵܕܥܫܵܐ ܕܡܵܪܥ ܫܡܥܘܢܹܐ ܥܕܬܵܐ ܕܡܵܕܢܚܵܐ ܕܐܵܬܘܪܵܥܹܐ ܘܩܵܕܥܫܘܬܹܗ ܡܵܪܥ ܕܢܚܵܐ ܦܵܛܹܪܥܵܪܟܵܢ ܡܘܚܒܵܐ ܘܣܘܓܘܠ ܗܥܟ ܚܵܕ ܠܵܐ ܗܵܘܹܐ ܓܵܘܵܘܟܘܢ ܕܐܵܡܹܪ ܩܵܐ عبد قلو ܐܵܗܵܐ ܫܡܛܬܵܐ ܠܪܘܚܵܐ ܕܩܘܕܫܵܐ ܹܠܐܠܵܗ ܨܦܵܥܥ ܀ ܗܵܕܟܵܐ ܕܐܥܟ ܕܒܚܙܵܥܹܐܥܘܵܚ ܐܵܡܥܢܵܐܥܬ ܓܵܘ ܟܠܵܥܗܥ ܓܘܘܵܒܹܐ ܕܥܹܐ ܐܥܡܵܢ ܕܚܵܕ ܡܵܨܠܘܥܹܐܥܠܹܗ ܚܵܕ ܡܠܘܐܵܐ عبد قلو ܕܐܥܟ ܛܵܥܪܵܐ ܕܟܵܠܵܫ ܒܢܛܵܪܹܐܠܹܗ ܕܟܵܬܥܒ ܐܵܚܟܥ ܕܵܩܘܒܠ ܘܕܫܵܡܹܛ ܠܥܕܬܵܐ ܕܡܵܕܢܚܵܐ ܕܐܵܬܘܪܵܥܹܐ ܘܒܵܥܬܘܬܵܐ ܕܦܵܛܹܪܥܵܪܟܹܐ ܡܵܪܥ ܫܡܥܘܢܹܐ ܘܩܵܕܥܫܘܬܹܗ ܐܵܒܘܢ ܡܥܵܠܥܐ ܡܵܪܥ ܕܢܚܵܐ ܪܒܥܥܵܥܵܐ ܀ ܗܵܕܟܵܐ ܕܐܵܥܟ ܕܐܵܚܢܵܢ ܒܥܵܗܒܹܐܥܘܵܚ ܐܥܩܪܵܐ ܩܵܐ ܥܕܬܵܐ ܟܠܕܥܬܵܐ ܘܦܵܛܹܪܥܵܪܟܵܐ ܡܘܚܒܵܐ ܕܒܵܒܹܠ ܡܵܪܥ ܠܘܥܣ ܪܘܦܵܐܹܥܠ ܩܵܕܡܵܥܵܐ ܣܵܟܘ ܐܘܦ ܐܵܗܵܐ ܡܥܩܪܵܐ عبدالأحد قلو ܘܐܵܢܥ ܡܐܵܥܟ ܕܥܹܐ ܪܚܘܫ ܠܵܐ ܫܵܡܛܥ ܠܥܕܬܵܢ ܘܦܵܛܹܪܥܵܪܟܵܢ ܠܹܐܠܵܐ ܡܬܩܵܒܠܵܢܬܵܐ ܡܢ ܕܐܵܗܵܐ ܦܪܨܘܦܵܐ عبد قلو ܗܵܕܟܵܐ ܣܢܵܥܬܵܐ ܘܕܵܪܩܘܒܠܘܬܵܐ ܕܡܵܚܙܘܹܥܹܐܠܹܗ ܩܵܐ ܥܕܬܵܐ ܕܥܵܢ ܀ ܐܚܹܪܢܵܐ ܒܛܠܵܒܹܐܥܘܵܚ ܡܢ ܥܠܠܵܢܹܐ ܕܥܕܬܵܐ ܟܠܕܵܥܬܵܐ ܕܦܵܐܫ ܡܘܟܠܵܐ ܐܚܟܥ ܡܢ ܣܢܵܥܬܹܐ ܘܫܡܵܛܬܹܐ ܠܥܕܬܵܢ ܀ ܗܕܟܵܐ ܐܵܢܵܐ ܒܘܬ ܐܵܡܪܹܐܢ ܐܥܩܪܥ ܘܚܘܒܥ ܩܵܐ ܥܠܠܢܹܐ ܘܥܕܬܵܐ ܟܠܕܵܥܬܵܐ ܐܵܡܥܢ ܀        قشو إبراهيم نيروا امريكا؟    

غير متصل Dr. Simon Shamoun

  • عضو فعال جدا
  • ***
  • مشاركة: 302
    • مشاهدة الملف الشخصي
The Legacy of Malik Khoshaba Yousip & Yousip Malik Khoshaba
By Fred Aprim
Source: Zinda 2003
Lately, certain attempts have been made to rewrite the legacy of malik* Khoshaba Yousip and his son Yousip (Joseph) malik Khoshaba Yousip.
Before we proceed, it is worth mentioning that the term "malik" is an Assyrian hereditary title that is given to heads of tribes. Although Khoshaba was known as malik Khoshaba and his son as malik Yousip, many familiar with the Assyrian history stress that both father and son acquired the title "malik" later in life and not because their family came from a tribal head.
The Article
The rewriting of the legacy of the father and, or, the son started a while back, however it remained as scattered verbal attempts. The written attempts began, as it seems, with an article about Yousip Khoshaba in Syriac, which appeared on page 32 of Nineveh Magazine, third Qtr., vol. 23, No. 3, 2000, originated by a so-called Assyrian Preparatory Committee in the Diaspora. I do not believe that publishing that article in Nineveh magazine reflected the views of that well-respected magazine about the person in question, but the opinion of its Syriac section editor, who in my opinion did not have all the facts straight.
The article included much untruthful and deceptive information. First, the article claimed that Yousip Khoshaba was elected by heads of church and tribes as “archana d' Atouraye” and then as the official head of the Assyrians after the death of his father malik Khoshaba in 1952 (some records indicate 1954). The question is who were these claimed heads of church and maliks who elected Yousip as so. The truth is that it was the Iraqi government, which was behind such appointments. Secondly, the article claimed that in 1964, Assyrians elected Yousip as “archana” for them (i.e. their head or representative)! Again, who were the Assyrians who elected Yousip as such? Thirdly, the article claimed that Yousip was elected around 1999 as president of a mysterious ‘Assyrian Supreme Committee' by the so-called Assyrian Preparatory Committee in Diaspora to demand national rights for Assyrians in Iraq . They claimed that they selected Yousip since he was a son of one of the great Assyrian heads (referring to malik Khoshaba). One might wonder, what is the background of this preparatory committee and who gave it the authority to elect Assyrian representatives and who was behind it? Some have linked William Shawil with this preparatory committee, however, that has not been verified by this author. Many argue that the Iraqi government was behind this process, which wanted to undermine the progress of the Assyrian national movement in Iraq ?
Yousip malik Khoshaba was born in 1914. In 1918, he joined the Mar Toma ( St. Thomas ) Jacobite School in Mosul . In 1928, he joined the Iraqi Military College from which he graduated in 1934/1935 as an officer in the Iraqi Calvary Division. He advanced in the ranks of the army until 1960 when he retired as Colonel. Yousip Khoshaba died in Baghdad in June 2000.
Assyrians who lived in Iraq during the period 1960 to 2000 know well the unpatriotic role and divisionism that Yousip Khoshaba played. He was a person who worked faithfully for implementing the policies of the Iraqi government. He was behind the persecution of many Assyrians in Iraq during the height of the turbulence, which shock and ultimately divided the Church of the East. When the Church of the East adapted the Gregorian calendar, Yousip was a major player in the very unfortunate events that led to the split in the Church in 1968. He was a pro-Iraqi government in every sense of the word throughout his life. It is unbelievable how today few are trying to glorify him or his father for that matter.
The Documented Accounts
Nobody can deny the heroic role malik Khoshaba Yousip played during World War I and the immediate following years. However, and as they say, people change and so did malik Khoshaba when he began to take part in the Assyrians' communications with the Iraqi government regarding the Assyrians settlement in late 1920s. In June 1932, all Assyrian maliks, including malik Khoshaba, many clergymen, and notables met in Sar Amadiya and agreed to send the Late Patriarch Mar Eshai Shimun to Geneva to represent the Assyrians in the League of Nations (replaced later with the United Nations). It was malik Khoshaba among few others who supplied the Iraqi government, immediately after that meeting, with a letter, which was used by the Iraqi representative in the League to undermine the representation and authority of the patriarch. It was in that letter where malik Khoshaba claimed that Assyrians were happy in Iraq with the treatment of the Iraqi government and that the patriarch was not their representative. That letter and the stand of malik Khoshaba was one of the main reasons for the failure of the Assyrian mission in the League. Malik Khoshaba died in 1952 and his son Yousip Khoshaba took over and followed in his father's footsteps.
Below are seven references (A – G) about the father and the son:
A. Malik Khnoshaba was born as a member of the Church of the East. It seems that he had joined the Presbyterian Church just before the Great War. After the Great War, he had gotten in serious trouble with the Iraqi government when he murdered his own wife and child and escaped to Turkey . However, he was pardoned later and returned to Iraq . Giwargis Bet Benyamin, an Assyrian author, writes that when malik Khoshaba realized that the Presbyterian Missionaries would not be able to destroy the Church of the East, he converted to Catholicism while in Mosul . The destruction of the Church of the East by Catholicism was progressing, and that was the reason why Khoshaba joined it; he wanted to be part of the process. In 1932, the Iraqi government supported Khoshaba and his group and succeeded through the latter's infamous letter to destroy the Assyrian national cause in Iraq . During the twenty years, from 1933 to 1952, the Iraqi governments recognized malik Khoshaba as head of the Assyrians in Iraq , yet he accomplished nothing except creating more divisions among the Assyrians.
Source: Giwargis Bet Benyamin d' Asheeta. “Reshanoota d' Atourayeh d' doora d' Isri” (Assyrians' Leadership in the 20th Century). In Syriac. Chicago : 1987, pp. 43-54
B. The Assyrian heads and notables gathered in Sar Amadiya in mid 1932. They agreed unanimously to send the Mar Eshai Shimun (the Patriarch) to Geneva to present the Assyrian case to the League of Nations . This was vital before the termination of the British Mandate over Iraq was announced and the admittance of Iraq in the League became a reality. The Assyrians were concerned that if the Assyrian issue was not resolved before the admittance of Iraq into the League, they would face great danger under a non-supervised Arab government. Malik Khoshaba was one of the attendees in that meeting. After the meeting, he had contacted the Iraqi government and generated a letter in which he and few others had denied the representation of the Patriarch.
Yusuf Malek, a member of the Chaldean Catholic Church, writes that in return for malik Khoshaba's dirty work:
“Khoshaba was promised to be made "Sheik ul-Mashayikh" of the Assyrians, if he were to consent to the Dashtazi settlement scheme; his son, Yusuf, a student in the military school, was to be promoted to the rank of an officer; his second son Daud was to be made a police officer; other relatives were to have access to government posts in preference to the other "obstinate" Assyrians; and his son-in-law, Lazard, was to be made Mudir Nahiyah of Dohuk.”
Yusuf Malek continues to state that for these privileges, malik Khoshaba, and his group, was asked by the government to:
Renounce the Mar Shimun.
Deny their complaints made to the League of Nations against the Iraqi government.
Agree to the Dashtazi settlement a one-eyed project.
Sign documents proposed from time to time by government officials stating that the government was benevolent and was affording the Assyrians the best treatment.”
Source: Yusuf Malek. "The British Betrayal of the Assyrians." New Jersey : The Kimball Press, 1935, p. 221
C. After the death of malik Khoshaba in 1952, the Iraqi government brought his son Yousip malik Khoshaba and made him the head of the Assyrians in Iraq . The son did yet greater damages throughout his life till his death in June 2000.
Bet Benyamin adds that what Yousip did to the Church of the East in Iraq in the period from 1960 to 2000 is known well to Assyrians involved in the Church of the East and national affairs. When the Church of the East decided to adopt the Gregorian Calendar in the early 1960 in order to be in concert with the majority of the Christian world, Yousip fluxed his muscles. He gathered a gang around himself and stood against the church leaders and the switch of the church. One wonders why! Why would Yousip care whether the Church of the East uses the Eastern or the Gregorian Calendar? It just boggles any man's mind since Yousip was not a member of the Church of the East; he was a Presbyterian! When the Assyrians thought of building a church in Mosul and began raising money, Yousip wrote to a clergyman: “You go ahead collect the money but you will not decide where it will be built!” The Assyrians had picked a very suitable place close to where many of the Assyrians had resided, but Yousip because of his influence with the government rejected the location. He wanted to build it in the middle of a Moslem neighborhood! Bet Benyamin wonders, why do people meddle in issues not relating to them? Why did Yousip continue to act in such manner?
Bet Benyamin continues to state that Yousip malik Khoshaba was a member of the Iraqi Armed Forces with great influence and connections. He used this power to terrorize every Church of the East clergyman who did not agree with his opinion. It reached a point where he took many of the Assyrian clergymen to State Courts where they were insulted and called degrading names by his own people or allies, a humiliation to the Church of his ancestors. Because of his position in the Iraqi Army, Yousip had made many government officials be under the pretence that every Assyrian who was not with him, was therefore against the authority of the Iraqi government. He made the government believe that those Assyrians who did not consider him their ‘master' were collaborating with foreign powers against the sovereignty of Iraq . Yousip went so far that he deposed of some priests who did not agree with him and brought his own puppets in their place. All churches belonging to the Church of the East in Iraq were closed in late 1960 at the orders of this Yousip and many clergymen who wanted to challenge the orders were harassed inside courtrooms. The Church of the East had never seen so much humiliation more than in the era of Yousip malik Khoshaba. He had said: “I will do just as Samson the great had done; I will destroy Assyrians and their church and let me die with them all in the process!” What could we expect from such a man? What could we expect from a selfish, egocentric, Iraqi government driven individual?
Source: Giwargis Bet Benyamin d' Asheeta. “Reshanoota d' Atourayeh d' doora d' Isri” (Assyrians' Leadership in the 20th Century). In Syriac. Chicago : 1987, pp. 125-134
D. Col. (Retired) Yousip Khoshaba played an important role in the split of the Church of the East in the 1960s. His father malik Khoshaba always opposed the patriarchal family. It is stated that when Yousip Khoshaba caused the spilt in the church in 1968 (i.e. establishing the Old Calendar Church ), and creating the new patriarchy under Toma Darmo, he was in reality taking revenge from the Mar Shimun's family. Worth mentioning that Yousip was not member of the Church of the East, he was a Presbyterian.
Source: Dr. Mar Aprem (George Mooken). "The Assyrians in Iraq : A Travelogue." Trichur , India : M. T. B. C. Technical Training Center , 1990, p. 42.
I need to stress here that we cannot apply modern rules on old practices that were the Bible of people at the time. The patriarch was for centuries the religious and secular leader of the Assyrian "millet." This "temporal" power was practiced among the Assyrian tribes of Hakkari undisputedly, whether Turkish government sometimes liked it or not. The government of Iraq and its king, originally from the Arabian Desert , did not understand what the word "Temporal" meant. It was translated as "sulta zamaniya" (literally Timed Power), however, it hardly meant that. As any leader, the patriarch had to protect his authority, which the Iraqi government wanted to undermine. The British understood exactly what this word meant and since they were in control in Iraq , they could have done something. The British could have explained the history behind the word "Temporal" to the king and the Iraqi government, just as the patriarch tried hard to do, before allowing the detention of the patriarch, his deportation, and the massacre of the Assyrians, but they did not bother.
E. Staff ord writes that the Assyrian leaders nominated the patriarch as their leader in June 1932 in Sar Amadiya, but the Iraqi government tried to abolish this authority and the Temporal power. The patriarch tried more than once to explain what this word meant. He stated that the power was not assumed by him but descended to him from centuries past, which was recognized during the Sassanid Kings, Islamic Caliphs, Mongol Khans, and Ottoman Sultans. No proof of any misuse of that power have ever been traced in history. (pp. 100-105)
Staff ord adds that malik Khoshaba was not a real malik (head of tribe), he was a man of stormy past, a man of mood, and his whole life was dominated by his hatred of the Mar Shimun. After returning to Iraq , he murdered his wife and daughter. Malik Khoshaba and Bishop Yawallaha have long opposed, for personal reasons, to the patriarch. Therefore, it was not difficult to win them over to the government side. (p. 122) The Iraqi government had in the absence of the Mar Shimun appointed malik Khoshaba as President of the Assyrian Advisory Committee, a committee established to find lands to settle landless Assyrians. While the patriarch felt naturally betrayed for having his deadliest enemy appointed to such position, the Iraqi government argued that Khoshaba was the only Assyrian leader who accepted working with the government. Furthermore, the Iraqi government tried to interfere and appoint and nominate Assyrian maliks and raises, was a further interference in the patriarchs duties. (p. 123)
When given the option and as most competent and impartial observers consider that 90% of Assyrians would have decided to leave Iraq (even if not to the same place) and only few hundreds would have remained in Iraq backing malik Khoshaba. Later Staff ord tried to justify the Iraqi government and British actions, he tried hard to add certain doubts in the readers mind. He states next that the strength of the two parties, i.e. the patriarch and malik Khoshaba, cannot be accurately stated. Still, he state, quote: "Possibly the anti-Mar Shimun party represent 25 to 33 per cent of the whole, but it is difficult to say, as none can tell for certain to what extent the sectional leaders, for example, malik Khammo of the Baz and malik Nimrud of the Jilu represent the rank and file." Unquote. (p. 213)
Source: R. S. Staff ord. "The Tragedy of the Assyrians." London : George Allen & Unwin Ltd, 1933.
F. Louka Zodo describes the opposition group that betrayed the Assyrian cause by rejecting the leadership of the Mar Shimun in Geneva as a group that sold their alliance to Sir Francis Humphrys and the Iraqi government, British High Commissioner in Baghdad, although these leaders have no conscious to start with.
Source: Louka Zodo. "5000 Years History of the Assyrian Civilization and Racial Aims." In Syriac. California : 1981, p. 239.
Of course, Louka Zodo is referring to the group of malik Khoshaba in the 1930s, and exactly in 1932, when he undermined the authority of the patriarch in the League of Nations with his infamous latter that was used by the Iraqi government.
G. "Malik" Yaqu d' "Malik" Ismael writes in his book:
In May 1932, the Late Mar Eshai Shimun invited all Assyrian villages' heads and tribes' maliks to attend an Assyrian Council meeting in Amadiya. Malik Yaqu malik Ismael attended as a representative of Upper Tyari since malik Ismael was very old and weak to endure the long trip. During the trip, malik Yaqu writes that he was thinking what to do and how to handle the situation with malik Khoshaba. He concluded to address these four facts:
1. Although Upper and Lower Tyari are two tribes, they are one in reality.
2. Malik Khoshaba has been part of almost all meetings.
3. After that horrible event of Khoshaba killing his own wife and his little girl, he escaped to Turkey (J'maneh village). Upon entering Iraq again, the Iraqi authorities began searching. His father-in-law in Mosul , the qasha of Baz, has submitted a complaint to the officials against him for the killings of his daughter and granddaughter. Rayis (head) Sheeno Audisho from Dadosh village, heard about the complaint and the intentions of the government. He immediately began spreading the news in the neighboring villages that they must not allow the apprehension of malik Khoshaba.
4. Malik Yaqu and his brother Daniel having heard about the economical condition of malik Khoshaba upon his return from Turkey decided to gather a fund to help him. 2000 Ruppe were collected and sent to malik Khoshaba. A letter of appreciation addressed to Daniel was received confirming the reception of the fund.
Upon the arrival of malik Yaqu to Amadiya he went immediately to visit malik Khoshaba to reach an understanding. The following was concluded; that the Assyrians have no future in Iraq unless their autonomy is secured, otherwise if Turkey does not allow us to return to our homes, then we must look for alternative places. This understanding was the same malik Yaqu and Rab Imma Khnano (representing Tkhoma) had reached together earlier while driving together from Mosul to Amadiya. At that night, a meeting attended by all heads between themselves took place and this understanding was presented and agreed upon by all. Next morning, the meeting with the Assyrian Patriarch Mar Shimun took place. In attendance were Mar Yousip Khnanesho, Metropolitan of Shamisdin; Mar Sargis, bishop of Jilu; Mar Yaw-alaha, bishop of Lower Barwar . The Patriarch said that he prefers negotiating with the Iraqi authorities rather facing the troubles of migrations and many have settled in and opportunities for prosperity in Iraq are plentiful. After more discussions, everybody agreed on the Patriarch's proposal and was given the authority to lead the people in this direction.
Here it was decided upon to have a second meeting of the Assyrian Council attended by one representative from each tribe and as follows under the leadership of the Patriarch:
Mar Yousip Khnanesho, Metropolitan of Shamisdin
Mar Sargis, bishop of Jilu
Zaia d' Malik Shamisdin
Malik Khoshaba of Lower Tyari
Malik Yaqu of Upper Tyari
Malik Khnano of Tkhoma
Zadoq Shim'aonaya of Upper Barwar
The following demands were listed and planned to be presented to the authorities:
Assyrians should not be recognized as tribal people, rather as ethnic group living in Iraq .
Hakkari must be reunited with Iraq and returned to the Assyrians. Compensations must be paid to rebuild churches destroyed.
If point 2 above is not possible, then another home for all the Assyrians, those in Iraq and outside, must be found for them.
As indicated in point 1, this new home to be centered in Dohuk, under an Arab governor assisted by a British officer. A committee to redistribute land to Assyrians, on condition Kurds properties not to be disturbed, so both Assyrians and Kurds can live together in peace together.
The Assyrian Patriarch to be recognized in Iraq as a temporal and religious leader of the Assyrians as recognized by the Ottoman government.
The Iraqi central government to include a seat for an Assyrian representative selected by the Assyrian people.
A school in this new Assyrian region is to be established where it teaches in Syriac and Arabic.
Clergymen are to be assisted monetarily by the government.
A central hospital to be established in Dohuk, with branches in other villages.
Assyrians must remain armed similar to other groups in the region.
A second Council meeting was decided to take place in June 1932. As the first meeting was adjourned, news arrived to the Assyrians that malik Khoshaba has begun his contacts with the Iraqi authorities against the Assyrian Council. Khoshaba began to create divisions among Assyrians against the patriarch and succeeded to gain some supporters.
In June 1932, malik Yaqu while in ‘Swara Tookeh' on his way to attend the second meeting in ‘Amadiya,' was contacted by a messenger from Khoshaba asking him to join forces together against the plans of the Council. Malik Yaqu declined since they have all discussed the matter and swore in the first meeting to stay united. At the break of the new development three Assyrian notables from Lower Tyari: Audisho Lawando from bnay Lagepa; Shim'aon Barkheesho from bnay Matad d Jaliya d Leezan; and Khiyo Audisho from Asheeta, sent a letter to Khoshaba Yousip stating that they refuse to accept him as a representative of Lower Tyari.
In this meeting, the patriarch read the response of Sir Francis Humphrys to the Assyrians' demands stating: “Your demands have been received: but regretfully the issue of uniting your home of Hakkari with Iraq, the rebuilding of destroyed churches, and the establishing of schools, are out of our control. These demands must be presented to the League of Nations , and we will be supportive in such matter.”
According to these latest devlopments, it was decided that the patriarch would represent the Assyrians and the council to present these demands to the League of Nations . Here malik Khoshaba Yousip requested that the three Lower Tyari notables who wrote him the letter mentioned above be called in and accept him as the representative of Lower Tyari, or he is going to resign. Many tried to convince Khoshaba that the letter should be put aside and work to continue, but he insisted. Here malik Yaqu stood and addressed Khoshaba saying: “This is not an important issue. It seems that you are looking for excuses to put obstacles in the Council's path. We cannot please everybody. By staying so stubborn about the three men and their letter, you are proving that this was some sort of a planned scheme to undermine the decisions of the Assyrian Council and an excuse so you pull away and create division.”
Malik Khoshaba thought for a second and stated: “Indeed, your conclusions are logical, let me then join all of you!” Therefore the matter was dropped. The Council hence adopted a decision to send the patriarch along with Shamasha Emmanuel Shimun as a clerk to Geneva . On October 1932, His Holiness departed from Mosul to address the League of Nations and Mar Sargis of Jilu was appointed to occupy the patriarchal chair temporarily in his absence.
Upon the patriarch's departure, malik Khoshaba began his intensive and quick efforts backed by the Iraqi authorities to undermine the patriarch's mission in Geneva . A letter was written stating that the Mar Shimun has no authority to speak on behalf of the Assyrians in Geneva since the Iraqi authorities are taking care of the Assyrian resettlement issue and all other necessities. This letter somehow was approved by some of those who participated in the Amadiya meetings. Accordingly, the presence and all the demands of the patriarch in Geneva were rejected.
In early 1933, Britain reduced the Assyrian Army. Second Battalion in Diyana-Rawandoz was retired, replaced by the Iraqi Army. Other Assyrians were placed as Britain 's Airplanes keepers in Hinaidi and Baghdad . In May 1933, the patriarch returned to Mosul empty handed from his mission to the League of Nations . The British began a campaign to show that the patriarch had failed to represent the Assyrians in the League and in June 10, 1933, it appeared that two sides has emerged within the Assyrian community. Khalil ‘Azmi, the governor of Mosul , asked both sides to attend a meeting in his office. Lt. General R. S. Staff ord was present too. Below are the names of both camps.
The Patriarchal Coalition:
Metropolitan Yousip Khnaneesho
Malik Yaqu Malik Ismael
Malik Loko Shlimon of Tkhoma
Rev Giwargis of Tkhoma
Malik Andrious of Jilu
Rayis Hurmiz Younan of Mazra'ya
Shamasha Kanno of Jilu
Malik David of Tkhoma
Zadoq Enwiya of Asheeta of Lower Tyari
Saypo Cheena of Lower Tyari
Rayis Bokko of Asheeta of Lower Tyari
Shamasha Yousip Eliya of Walto of Upper Tyari
Rayis Audisho Khawsh of Romta
Rayis Yaop Soro of Champa of Upper Tyari
Rayis Youkhanna of Halmon
Rayis Warda Oshana of Darawa of Upper Tyari
Shlimon Zoomaya of Jondichta Tikhom
Chooma Makhmoora of Baz
Hurmiz Talia of Baz
Tailu David of Baz
The Opposition headed by Malik Khoshaba:
Mar Sargis, bishop of Jilu
Zaia d' malik Shamisdin of Lower Tyari
Malik Khoshaba Yousip of Lower Tyari
Malik Khamo of Baz
Giggu Giwu of Dadoosh of Upper Tyari
Audisho Dadeesho of Walto of Upper Tyari
Khiyyo Audisho of Asheeta of Lower Tyari
Daniel Paris of Jilu
Gabriel Shimun of Baz
Shimun Barkhesho of Jilu
Audisho Lawando of Lower Tyari
In this meeting, the Mosul governor stated that it has been decided to settle the Assyrians in the towns of Na'la, Ziha, and other undesirable regions. He threatened anybody who would try to stand against the Iraqi authorities. Malik Khoshaba Yousip stood and praised the authorities, thanked them for being merciful and full of virtue. He declared that Assyrians would accept any suggestions and solution by the Iraqi authorities. Many arguments were discussed based on one principle, which is that Assyrians do not want to have any problems with the Iraqi government, but they did not ask for those badly infested regions. The governor sat there and watched the two sides argue other matters like the authority of the Mar Shimun. From here on it was decided that separate meetings between the authorities and the two camps would be conducted. The opposition side began to get a very special treatment from the government. Their families transferred in special transportation means into desirable areas while the Mar Shimun camp were treated unfavorably. Finally, on July 10, Shamasha Kanno of Jilu, speaking on behalf of the Mar Shimun camp, stood and requested that they be allowed to chose a different country to go to.
Khalil ‘Azmi said first you need to get permission from the authorities of the country you wish to go to, then the Iraqi government will supply all needed transportation to take you there peacefully. Here Lt. General Staff ord leaned over and had couple of words with the governor who turned and said that by the way I need to get the approval of Baghdad about the transportation issue.
The Mar Shimun group left the meeting but soon after they stepped outside, Mar Yousip, malik Yaqu, malik Andriyous and malik Loko were called back by Lt. General Staff ord and Major Thomson to the office again. They were asked to travel to Baghdad to ask the patriarch to sign a declaration surrendering his temporal powers. Mar Yousip said that he is a religious person and he would rather leave the matter to the others to carry on. It was decided that malik Yaqu and malik Loko to travel to Baghdad the next day. Fearing for their lives and realizing that their travel to Baghdad is nothing but a trap to capture them, the latter two did not head south to Baghdad as ordered by the governor and the British but headed north of Mosul . An urgent meeting commenced in Boosriya attended by many Assyrian leaders and it was decided to head for Syria .
Source: Malik Yaqu d' malik Ismael. “Assyrians and the two World Wars.” In Syriac. Tehran: The Press of the Se?ata Saprayta d' ?Alayme Atouraye, 1964.
Conclusion:
Based on the seven accounts above, what I have heard from my own father who was personally involved in the Assyrian affairs in Iraq and was harassed and imprisoned because of such involvement, and based on additional information from other Assyrians, it is fair to conclude the following. There is much that needs to be said and uncovered about malik Khoshaba and his son Yousip malik Khoshaba. The father and son have played a very questionable role in Assyrian history, the father from WWI to 1952, and the son from 1952 to 2000. Malik Khoshaba was a great army commander during the Great War; no one can take that away from him. However, he changed in Iraq with the smell of wealth and power and the sense that he finally can accomplish what he had sought for long. For his personal satisfaction, malik Khoshaba, some argue, perhaps changed the course of Assyrian history. No one knows what the Iraqi government and the British would have done if the Assyrians remained united behind their patriarch in 1932 who was insisting on the recommendations of the League of Nations ' Special Commission for a homogenous Enclave for the Assyrians in Mosul Province . Yousip Khoshaba, meanwhile, brought the Church of the East back to the dark ages; he was instrumental in splitting the church, humiliating, terrorizing, and imprisoning many laity and religious figures who did not agree with him. He used his Iraqi military background and the support of the Iraqi government not to help Assyrians as a whole, but to get whatever he, and those very few around him, desired. He was the man the Iraqi government turned to whenever it needed to accomplish something; He was the man for hire indeed, as described by many Assyrians.
Looking Towards the Future
The various Iraqi chauvinistic governments have dealt unfairly with the Assyrians. They applied the divide and rule policy to pin one side on another in order to undermine the Assyrians' legitimate rights as indigenous people of Iraq . With the liberation of Iraq , end of oppressive regimes, and the promises of democracy, freedom, and liberty, Assyrians must look for the future and undo the mistakes of the past.
The following steps must be initiated immediately:
First step is to undo the division of 1968 and the reunification of the Ancient Church of the East (Old Calendar) and the Assyrian Church of the East. As soon as that process is completed, dialogue must be initiated between Mar Emmanuel III Delly, Patriarch of the Chaldean Catholic Church, and Mar Dinkha IV, Patriarch of the Assyrian Church of the East, to undo the division of 1830. These two steps should restore the church to its original status through its glorious name "Church of the East."
With the mounting of challenges in the Middle East in general and Iraq in particular, Assyrians' chances for survival is only through their unity. Since Assyrians are Christians and the church plays a major role in their lives, the church leaders must seek the fulfillment of this urgent goal.
Fred Aprim
California, USA
California, USA
California

غير متصل بولص يوسف ملك خوشابا

  • عضو فعال جدا
  • ***
  • مشاركة: 347
    • مشاهدة الملف الشخصي
الاخ العزيز ادي : لااريد ان اقسم لك لانني اعتبر كلمتي عندي هي اكبر من القسم انا عندما بدات الكتابة قبل سنتين كان هدفي  منها ان اذكر ابناء هذا الجيل بامجاد اجدادهم لارفع من معنوياتهم حتى يصمدوا امام هذا التيار الاسلامي التكفيري الظالم ويتشبهوا باجدادهم في تحمل الاظطهاد والمآسي التي مرت بهم ولو تلقي نظرة الى مقلاتي الاولى والتي كانت بعنوان (حتى لا ننسى) ستجدها كلها تصب في هذا المجرى ولم تبدر مني فيها الاساءة لاحد ولكن الاحداث التاريخية المثبتة في المصادر التاريخية للمعارك التي حثت آنذاك كلها كانت تمجد باغا بطرس وملك خوشابا ولقد سبق ان نشرت ما كتبته جريدة كخوا عن هذا الموضوع في 1917 في اورميا وكذلك ما كتبه دكتور ويكرام عندما لقب ملك خوشابا باسد الجبال وغيرها كثير من المصادر التي حتما تمتلكها بفضل اهتمامات المرحوم والدك بالتاريخ وانت تعلم قبل غيرك ما حدث في عام 2007 عند زيارة قداسة مار دنخا الرابع والاستقبال الحافل الذي استقبلته في منطقة نهلة باحتفال كبير شارك فيه كل ابناء عشيرتي واعتبرنا تلك احتفالية ستكون خاتمة القطيعة بيننا التي دامت لاكثر من سبعون عاما ولكن للاسف الشديد ان البعض من الذين لم يروق لهم هذا السرد التاريخي المثبت بوثائق محايدة مع الصور التي لا يظهر فيها من القادة ألآثوريين وهم يقودون القوات ألآثورية سوى صور اغا بطرس وملك خوشابا واغا مرزا وبدافع من الاحباط والحسد والحقد الدفين بدا البعض منهم بتغيير مسار كتاباتي الى امنحى الذي يوحي للقاريء بانني اتهجم على كنيسة المشرق ألآثورية ولو تنظر الى خلفيات الذين قاموا بهذا العمل ستجد فيهم الشيوعي الذي لا يؤمن لا بالدين ولا بالقومية وكذلك ستجد الغريب الذي ترك قومه وجاء لاهثا متبرعا للاساءة الى سمعة ملك خوشابا لقاء مبالغ يتلقاها من عتكاوا وبلغت الاساءات الى درجة لم يكن من الممكن عدم الرد عليها ولو تذكر بانني في كثير من الاحيان كنت انبه هؤلاء القوم بانني قد عقدت العهد مع قداسة البطريرك مار دنخا الرابع بان نتناسى كل مآسي الماضي ونعمل بجدية واخلاص من اجل بناء علاقات جديدة مبنية غلى تبادل الثقة والمحبة الصادقة والعمل الجدي في اعادة لحمة الكنيسة وكانت ولا تزال علاقاتي بفداسة مار دنخا على افضل ما يكون حيث اننا نتخابر في كافة المناسبات التي تخصه وتخصني ولن انسى موقفه حين ارسل غبطة المطران مار كوركيس الى عمان للاستفسار عن صحتي اثناء اجراء عملية القصطرة لي وارجو ان تتقبل مني ما اقوله بانني مقتنع قناعة مطلقة بان كنيسة المشرق ألآشورية اصبحت كنيسة مسيحية بفضل قداسة مار دنخا وغبطة مطارنته اما ما حدث في التاريخ الذي سبق تولي قداسة مار دنخا لادارة الكنيسة فلقد كانت مرحلة سياسية بحتة لا علاقة لها بالدين بقدر اهتماماتها بالامور السياسية وهذه حقيقة لا يمكن لاحد من نكرانها وانا لدي ألآن الرسائل التي ارسلها مارشمعون الى غبطة المطارنة بع قراره بالزواج فلو قراتها لربما قد تتاثر بمضمونها ولكنني لم انشرها لانني لا اريد ان افسح المجال امام المخربين الذين ما تركوا ثغرة الا وولجوها لاساءة ما بنيناه عام 2007 وقد لا تصدق ان احد المسؤلين ألآثوريين المهمين هنا والمحسوبين على كنيسة المشرق ألآشورية دفعه حسده بالعلاقة التي ربطتني بقداسة مار دنخا الى محاولة محاربتي بكل الوسائل المتاحة له ولكنه فشل كما فشل ألآخرين للتماسك والوفاء الذي ابدوه لي ابناء عشيرتي باستثناء الذين شدوا لاهثين وراء الامتيازات المادية والذين يعدون على اصابع اليد وختاما اقولها لك بكل صراحة انه في يوم افتتاح كنيسة مار بطرس وبولص التابعة للكنيسة الشرقية القديمة لم يحضرها هذا المسؤل وهنالك من خرج تاركا الكنيسة عندا قرا في منهاج الكنيسة منحي باسم العائلة وسام الصليب المقدس من قبل قداسة البطريرك مار ادي الثاني فتخيل اخي العزيز اب نوع من الضغوطات يمارسونها اتجاهي وكلها بدوافع شخصية فارجوان لا تلقي اللوم كله علي في ما تقرا من الردود ... تقبل تحياتي لك وللعائلة الكريمة

غير متصل بولص يوسف ملك خوشابا

  • عضو فعال جدا
  • ***
  • مشاركة: 347
    • مشاهدة الملف الشخصي
يا دكتور سايمون : سوف اختصر الاجابة على تلفيقاتك هذه بان يوسف ملك خوشابا لم تكن له اي علاقة في يوم ما بكل شحصياتكم الكارتونية الاستعراضية وخاصة وليم شاول ولكن قل لي بربك الم تسمع باسم عما نوئيل سكوبيلا فتاح فال احمد حسن البكر وعلاقته التي جلبت مار شمعون الى بغداد والاتفاق الذي جرى بين مار شمعون وصدام حسين لمقاتلة الثورة الكردية لقاء اخذ الكنائس من الكنيسة الشرقية القديمة وتسليمها له ومن ثم كيف احتال على الحكومة العراقية وقبض ثلاثمائة الف دولار منها على امل ان يذهب الى اميركا ثم يعود لينفذ ما اتفق عليه وكيف خدع الحكومة العراقية ببراعة الخبير ولم يعود بالله عليك انك تدعي بانك دكتور فهل انت مقتنع حقا بان ىمار شمعون جاء الى بغداد من اجل حقوق الامة ام من اجل حقوقه الشخصية خاصة وانه كان يهيء نفسه للزواج وتترتب عليه التزامات كثيرة من اثاث للزواج وقضاء شهر العسل وووووو

غير متصل Dr. Simon Shamoun

  • عضو فعال جدا
  • ***
  • مشاركة: 302
    • مشاهدة الملف الشخصي
YA Mr. Polis

These are NOT my writings. This is an article written by Mr Fred Aprim which was published in Zinda Magazine in 2003

I leave the readers do their own conclusion. I really don't care about you or your entire family
I do care about my nation for sure

I will NEVER ever write any respond to your future writings, because you do not deserve it at all

غير متصل Alfred Yushia Zakaria

  • عضو فعال جدا
  • ***
  • مشاركة: 217
  • الجنس: ذكر
    • مشاهدة الملف الشخصي
الى عبـــــــد قلــــــــــــــــــــــــــــو ...
لم تكن المرحومة ســورما خانم من عنيتها بقولي ( أصحاب المراتب الدينية ) هذا من جانب ....
 الجانب الاهم .. ما لك تكتب بأمور لاتخصك لا من قريب ولا من بعيد ... فأنت لاتعترف بالقومية الآشـــــورية .. بكل بساطة لو سألك شخص ما عن قوميتك ستجيبه وبكل ثقة بأنك ( عــربي ) ..... لذا أرجو أن تبقى بعيداً ولا تتدخل بما لايعنيك وتذكر المقولة الشهيرة ( من تدخل فيما لايعنيه لقي ما لا يرضيه )
Alfred ASHURAYA

غير متصل Eddie Beth Benyamin

  • عضو مميز
  • ****
  • مشاركة: 1627
    • مشاهدة الملف الشخصي
    • البريد الالكتروني
الاخ والصديق اشور (Soraita)

تاءخرت في الرد كنت خارج المدينة
 
اقتباس
((ان الاخ ايدي بيث بينامين اعترف ان اغنية ملك خوشابا تغني في حفلات في امريكا وهي اغنية شعبيه تمجد احد القاده الاثورين الذي له شعبيه واتباع الي يومنا هذا )) ..

نعم اعترف بان اغنية "ملك خوشابا" تغني في حفلاتنا في امريكا ..بالتاكيد راقصي خكا يقورا او خكا بيلاتي (ܚܓܐ ܥܩܘܪܐ . ܚܓܐ ܒܥܠܬܥ )  في الحفلات هنا في امريكا لا يتابعوا كلمات الاغنية بل يرقصوا على ايقاع الطبل وانا واثق مئة بالمئة من الرقاصين خاصة في هذا الجيل لا يعرفوا من هو " ملك خوشابا " ... وشكرا ..

اخوك
ادي بيث بنيامين