جواب الى الاخ العزيز المحترم
Salem Canada
تحية
اسئلتك تخص موضوع آخر، ولكن لتشابه وتداخل القضية مع حالة الرهبان اود توضيح ما يلي:
انا لستُ قديماً في الأبرشية الحالية، وهناك اسباب أجْهلها ولا اعرفها عن قضية المطران الذي ذكرتَ اسمهُ.
المعمودية والكهنوت في جميع كنائسنا المشرقية (مختلفة التسميات) واحدة تماماً ولا توجد فروقات. الذي ينتقل الى كنيسة اخرى وهو مُعمّذ في الاولى لا يُعمّذ مرة ثانية وهكذا الدرجة الكهنوتية.
مسألة الرهبان تختلف عن حالة المطران. الرهبان لم يقدّموا الطاعة التي أقسموا عليها عند النذور، وهناك قرارات تنطبق عليهم وتم تطبيقها، ولكن ابرشية سان دييكو ترفض قرارات البطريركية وتُساعد بقوّة جميع المُخالفين والمتمرّدين وهناك امور اخرى.
برأيي، كُل مَنْ يأخذ سر الكهنوت ولا يلتزم بالعفة والطاعة والفقر فهو خائن للسر، كما خان يهوذا المسيح ولا يجوز الأعتراف به ككاهن ولا يحقّ لهُ ممارسة اعمال الكاهن في أية كنيسة مسيحية. لكن الكاهن الذي خرج من كنيسة مُعيّنة والتحق بأخرى لأسبابه الخاصة بدون عقوبة أو مشكلة لا غُبار عليه أبداً، وحالهُ مثل المدرس الذي ينتقل من مدرسة الى اخرى ويقوم بنفس المهام، لا توجد مُشكلة أبداً.
قضية المطران
ارفق لك قرار المحكمة العليا الامريكية في كاليفورنيا بحق المطران باواي سورو أرجو ان تستفاد منهُ.
المطران قد انفصل عن كنيسة المشرق الآشورية بقرار سينودس الكنيسة، وبعد ذلك التجأ الى ابرشية سان دييكو بحجة الوحدة او غير ذلك، الله يعلم. كانت له مُشكلة كبيرة مع كنيسته وهناك عدة شكاوي رسمية ضدّه استمرّت سنتان او اكثر. قررت المحكمة اعادة الممتلكات التي كانت باسمه الى كنيسة المشرق الآشورية. افتهمت امس من احد الأخوة القدامى هنا، بان المطران سرهد قد جمع تبرعات له من المُتمكّنين لتسديد ما كان بذمّته او غيرها من الأمور كالغرامة المالية. ليست لي التفاصيل الكاملة.
البابا فرنسيس وفي سنة 2014 عيّنهُ اسقف فخري .
السينودس الكلداني قبلهُ اخيراً بعد قرار البابا كمطران في الكنيسة الكلدانية، ربما مُضطراً بعد مصادقة الفاتيكان.
ارجو ان تكون الصورة واضحة لك اخي العزيز لأن البابا قد امر بعودة المطران وتم تطبيق احدى فقرات القانون التي اشرت اليها سابقاً بالرغم من انه لم يكُن كاثوليكياً في البداية.
اتمنى من الأخوة الذين لديهم تفاصيل القضية أن يكتبوا لك التوضيح اكثر وشكراً لك مع اطيب تحياتي.
المصدر التالي قرار المحكمة. انظر صفحة 17 فما فوق حيث يوضّح القرار بأن المطران كان قد أقسم الطاعة للبطريرك والقانون الكنسي وبعد ذلك قرّر انشاء ابرشية جديدة لتصبح باسم الأبرشية الآشورية الكاثوليكية في غرب أمريكا، وبعد الأنفصال الذي أعلنه قرّر سينودس الكنيسة الآشورية فصله وطرده وحاول أخذ ممتلكات الكنيسة معه والمحكمة رفضت وربحت الكنيسة الآشورية القضية ضد المطران. بعد كل هذا كان يقوم بالتنسيق مع المطران سرهد جمو للعمل سوية!
3. Former Bishop Ashur Bawai Soro The Assyrian Church's recent controversy with an ex-bishop - Ashur B. Soro - illustrates the vital interest that it and other hierarchical churches have in this case. When Soro was consecrated a bishop of the Church, he swore an oath of obedience to the Patriarch and the canon law as interpreted by the Holy Synod. At Soro's request, the Synod later divided the territory of an existing diocese to create a new diocese for Soro to govern as bishop-in-charge. (RJN Ex. B, 104:2-8, 113:6-114:6, 187- 188,201-209,) In accordance with the 1990 synodical decree quoted above authorizing bishops to form corporations, Soro formed a diocesan corporation named the "Holy Apostolic Catholic Assyrian Church of the East - Western California" and named himself its sole director. At Soro's request, Assyrian Church properties were then transferred to the Western California corporation. (Id.; see also 191-197.) Until his falling out with the Church, Soro had at all times operated church corporations and entities as a representative of the Patriarch and Holy Synod who was subject to their control. He had also admitted many times during his tenure as a bishop of the Church that his "temporal" authority as a corporate director and officer to administer the Church's corporations and manage its property was inextricably tied to his "ecclesiastical" authority to administer the diocese as the bishop-in-charge of Western California. (RJN Ex. B, 103:22-106:5, 109: 12-1 10:2, 110:28-111:6, 191-200; Ex. C, 21 5: 17-2 16:22, 233-286.) Soro came to disagree with the Holy Synod and the Patriarch on matters of doctrine, discipline, afid governance. The differences became irreconcilable; parishioners called for Soro's removal. When the Holy Synod removed Soro as a bishop of the Church, he refused to relinquish control of the Church's corporations and to deliver possession of its property - property that was only transferred to those corporations in the first place as instrumentalities of the Church. (RJN Ex. B, 114:20-26, 115:16-116:6.) The Holy Synod was forced to bring a lawsuit to regain control of its corporations and property and managed to prevail on summary adjudication after two years of litigati~n.~ (RJN Ex. B, 116:29-117:6.) While the trial court initially ref~lsed to apply the Assyrian Church's canon law to Soro's 4 Related lawsuits brought by Soro and the Synod are pending in the Santa Clara County Superior Court under Case Nos. 1-05-CV-054786 (consolidated with 1 -05-CV-0548 12 and 1 -06-CV-064289) and 1 -07-CV- 09970 1. coiltrol of property, it was eventually overwhelmed by Soro's admissions and this Court's prono~lncement in Wlzeelock v. First Presbyterian Chtlrclz (1897) 119 Cal. 477 (Wheelock), that religious corporations are instrumentalities of the more important religio~ls association, and are subject to the rules and decisions of the governing body of that association. (RJN Ex. D, 288:2-289:4, 289: 15-22.) The trial court's ref~lsal to grant preliminary injunctive relief on two occasions before finally granting suminary adjudication allowed Soro to use the Church's own funds to pay his legal bills. In this way, the confusion and conflict in post- Wlzeelock appellate caselaw has deprived the Assyrian Church of over $2 million in charitable religious f~inds desperately needed to suppol-t its worldwide ministry.' (RJN Ex. E, 295:5-305: 13.) The three aberrational appellate cases giving rise to this confusion are California-Nevada Annual Conference of the United Methodist Church v. St. Luke's United Methodist Church (2004) 12 1 Cal.App.4th 754 (see Section V(C)); Protestant Episcopal Churclz in the Diocese of Los Angeles v. Barlcer (198 1) 1 15 Cal.App.3d 599 (see Section III(B)); Presbytery of Riverside v. Colnrn~irzity C/ztlrch of Palm Springs ( 1979) 89 Cal .App .3 d 910 (see Section V(B)).
http://www.courts.ca.gov/documents/episcopal10.pdfمصدر آخر عن قضية المطران وتفاصيلها
http://www.zindamagazine.com/html/archives/2005/11.19.05/index_sat.php